Den nye Nordea-vd:n Frank Vang-Jensen säger att det måste bli enklare att bli Nordeakund. Avståndet till kunderna är en orsak till den dåliga utvecklingen för aktieägarna.
”Nordea har kommit för långt från kunderna”
Mest läst i kategorin
Nordea presenterade sin nya vd Frank Vang-Jensen vid en pressträff i Helsingfors på torsdagsmorgonen.
– Frank Vang-Jensen har en unik bakgrund. För oss är det värdefullt att han har varit vd för en annan bank. Det gör honom till en bättre ledare, säger styrelseordförande Torbjörn Magnusson.
Svenska Dagbladet rapporterar att den nye vd:n inleder med att tala om hur glad han är över att få ta över en av Europas största banker. Samtidigt säger han:
– Nordea har inte givit aktieägarna tillräcklig utdelning. Vi har även kommit för långt från kunderna. Det ska vi ändra på i den affärsplan som vi snart ska presentera.
Frank Van-Jensen poängterade tre nyckelord: Snabbare, enklare, effektivare. Det ska vara enkelt att bli Nordeakund och banken ska prioritera transparens, pålitlighet och arbetet att motverka penningtvätt.