Finländska finansinspektionen tilldelar Nordea en offentlig varning och böter på motsvarande 9,5 miljoner kronor efter brister i bankens rådgivning till pensionärer.
Nordea får “högsta möjliga” böter i Finland
Mest läst i kategorin
Finländska finansinspektionen har bötfällt Nordea efter att en granskning visat att banken vid upprepade tillfällen brustit i sin rådgivning till privatkunder.
Enligt myndigheten har Nordeas finländska filial inte inhämtat tillräckliga upplysningar om bankens kunder och vid upprepade tillfällen underlåtit att försäkra sig om transaktioners “lämplighet” innan investeringsråd givits.
“De största bristerna hos Nordeas filial i Finland gällde utredningen av kundernas investeringsmål, investeringserfarenhet och investeringskunnande,” skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
Dessutom har Nordea i sin investeringsrådgivning underlåtit att identifiera och förebygga intressekonflikter, konstaterar finansinspektionen, som vidhåller att banken, genom sitt förfarande, “äventyrat finansinspektionens ändamålsenliga och effektiva tillsyn.”
Varningarna kommer efter att finansinspektionen åren 2015–2016 granskat bolagens investeringsrådgivning till kunder som fyllt 70, rapporterar Helsingfors-baserade tidningen Hufvudstadsbladet.
Nordea är ett av fyra finanshus som finländska finansinspektionen valde att varna på onsdagen, och det klart största.
– Det är högsta möjliga sanktion, säger en talesperson vid myndigheten till Realtid.se. Hon beskriver situationen som “väldigt ovanlig”.
Nordea tar finansinspektionens iakttagelser om bristerna i bankens rådgivning "på stort allvar", säger Riikka Laine-Tolonen, affärschef på Nordeas finländska filial i ett pressmeddelande.
Enligt Nordea har finländska finansinspektionen inte tillräckligt beaktat förbättringar i rådgivningen eller att bristerna i rådgivningen varit oavsiktliga.
"I sin granskning gick finansinspektionen igenom ett litet antal kunder. Brister upptäcktes i anslutning till några kunder", konstaterar banken.
Vidare framhåller Nordea att finansinspektionens iakttagelser rör privatkunder och att en en annan verksamhetsmodell tillämpas vid rådgivning till företagskunder och Private Banking-kunder.