Realtid

Nordea: “Det finns hög kompetens på IT-sidan i Polen”

Miriam Istner-Byman
Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 26 juli 2019Publicerad: 26 juli 2019

Sedan länge är det en fastslagen strategi att flytta IT-tjänster och tjänster inom Operations ( till exempel ärendehandläggning, support och processtyrda arbetsuppgifter) på Nordea till Polen. I dagsläget har Nordea 4 000 heltidstjänster i Polen. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det finns hög kompetens på IT-sidan i Polen, säger Afroditi Kellberg, kommunikationschef för extern kommunikation på Nordea, till Realtid. 

Enligt Afroditi Kellberg finns det flera anledningar till att Nordea flyttar kapacitet till Polen. 

– Vi har under en längre tid byggt vårt IT- och Operations capability center i Polen, och har på senare år gått från en fragmenterad IT-struktur till att samla kunskapen och expertisen till större enheter. Det handlar också om att förbättra kostnadseffektiviteten.

I kvartalsrapporten anges att de viktigaste åtgärderna för att förbättra kostnadseffektiviteten, förutom flytt av vissa funktioner till Polen och Estland är ökad automatisering och robotteknik och ökad outsourcing och partnerskap där ett aktuellt exempel är samarbetet med John Hancock gällande distribution av bankens Stable Return-produkter i USA. Vidare står det att banken “förenklar även genom att harmonisera produkter och tjänster och dra nytta av skalfördelar genom en fortsatt konsolidering av gemensamma enheter, till exempel koncerngemensamma funktioner och tjänster”.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS