Realtid

Nokia växer i Kina

administrator
administrator
Uppdaterad: 24 feb. 2005Publicerad: 24 feb. 2005

Om tre år kommer Kina att vara det finska telekombolaget Nokias viktigaste marknad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är efterfrågan på mobiltelefoner på landsbygden och sug efter nya modeller i städerna som kommer att driva den utvecklingen. Det skriver Financial Times.

I dag står USA för den största andelen av bolagets intäkter, 13 procent. Kina står för närvarande för 10 procent, men Nokiachefen Jorma Olilla säger att Kina snart kommer att passera USA som bolagets viktigaste marknad.

– Vår målsättning är att öka våra marknadsandelar, framför allt genom en fortsatt expansion på landsbygden, sa Jorma Olilla under ett besök i Beijing.

Nokias försäljning i Kina ökade med 44 procent förra året till 3,6 miljarder dollar och Nokia hävdar att bolaget har en marknadsandel på fastlandet motsvarande 19 till 20 procent när det gäller mobiltelefoner.

Kina är redan världens största marknad med nära 335 mobiltelefonanvändare. Ungefär hälften av Nokias produktion i Kina konsumeras inom landet samtidigt som exporten ökade med 56 procent förra året till rekordhöga 3,3 miljarder dollar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]