Realtid

Nokia satsar på den nya koden

administrator
administrator
Uppdaterad: 20 apr. 2007Publicerad: 20 apr. 2007

Realtid.se var först med att skriva om UpCode i Sverige. Nu satsar Nokia stort på den innovativa tekniken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nokia lanserar
nu sajten Beta Labs. Nyfikna mobilanvändare kan under en provperiod testa helt nya applikationer och servicefunktioner.

Till att börja med finns det fyra program utlagda på sajten: Mobile Codes, Sports Tracker, Wellness Diary ja Widsets. I initialskedet är programmen gratis för konsumenterna.

Nokias tanke är att konsumenternas kommentarer och synpunkter ska gå direkt till företagets projektgrupper. Dessa ska sedan använda sig av inputen för att snabbt kunna förbättra funktionerna.

UpCode är namnet på en finsk innovation som Realtid.se berättade om redan i februari. Nu finns den som en av toppsatsningarna på Nokias nya Beta Labs, under rubriken Mobile Codes. Användaren laddar snabbt ned ett gratisprogram innan de kan använda koden.

Till det yttre är koden ett frimärksstort, korsordliknande gridmönster. Det kan tryckas i exempelvis annonser eller förpackningar. Koden länkar automatiskt till en webbsida.

Användaren riktar helt enkelt sin kameramobil – som måste ha internet – mot barcoden och får sedan relevant information rakt in i mobilen. Det kan röra sig om information om exempelvis produkter och företag, rabattkuponger, lägenhetsvisningar i mobilen och sistaminutenresor. Koden är en hyperlänk och mobilen fungerar som en mus.

2D-barcodes kallas koderna med ett samlingsnamn. Termen 2D står för tvådimensionell och kommer sig av att informationen lagras både vertikalt och horisontalt. Dessa koder kan rymma flera hundra gånger mer information är de vanliga EAN-koderna vi är vana vid från butikernas prislappar.

Ägare av Nokia-modellerna N93, N93i, N95 or E90 har Nokias barcode-läsare förinstallerad på mobilen. Nokias barcode-läsare kan även installeras till Nokia N80.

ANNONS

På Beta Labs kan konsumenten också skapa sina egna mobilkoder. Ett budskap, kontaktinformation i stil med ett visitkort, en webblänk – detta kan konsumenten komprimera till en kod som går att rycka på allt från papperslappar till klädesplagg. När någon riktar sin kodläsare mot koden delges de sedan informationen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS