Realtid

"Nöjda kunder viktigast för oss""

Margaret von Platen
Uppdaterad: 08 feb. 2019Publicerad: 08 feb. 2019

– Det viktigaste för oss är att våra kunderbjudanden håller hög klass och att vi fortsätter ha de nöjdaste kunderna, säger Söderberg & Partners vd Gustaf Rentzog efter att affären med KKR blivit känd. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur ser du på Söderberg & Partners intäktsmodell? Ni var tidiga med att göra sig av med så kallade kick backs från olika fonder, bli transparanta, och istället ta betalt av pensionskunderna och av privatpersoner. Men hur blir det i framtiden?

– Inom pensionsdelen jobbar vi på att ta bort provisioner och istället ta arvoden direkt av kunden – men vi har inte ännu lyckats med det till 100 procent på grund av  ett antal tekniska komplikationer. Men inom vår verksamhet som riktar sig till direkt till privatpersoner och deras privata kapital är vi idag 100 procent provisionsfria.

S&P:s vinstmaskin lär vara fund of funds. Hur beroende är bolaget av denna? 

– Vi har en stor kapitalförvaltning på 300 miljarder kronor. Fund of funds är en del av detta  – cirka 65 miljarder. Men vi är även den största sakförmedlare i Norden. Vi ger råd till kunderna. Vi är den största rådgivaren utanför storbankerna i Norden för privatpersoner inom förmögenhetsrådgivning med cirka 350 000 människor. 

Vad är risken att FI förbjuder mäklare som ska vara neutrala att saluföra sina egna fondprodukter?

– I Sverige är det redan förbjudet. Vår fond i fond investerar inte i några av våra egna fonder och de rådgivare som erbjuder dem kallas inte för oberoende. Det pågår dock en debatt om det är möjligt eller ej  i Danmark. Men denna regulatoriska tolkningsfråga är ingen stor fråga för oss och för vår verksamhet. Det viktigaste för oss är att våra kunderbjudanden håller hög klass och att vi fortsätter ha de nöjdaste kunderna.  

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS