Niklas Heuveldop blir ny chef för marknadsområdet Nordamerika. "Jag ser fram emot att fortsätta jobba tillsammans med våra kunder när de nu ökar takten i sin digitala transformation på väg mot 5G och sakernas internet", säger han.
Niklas Heuveldop får ny chefsroll på Ericsson
Mest läst i kategorin
Ericsson har utsett Niklas Heuveldop till chef för Marknadsområde Nordamerika och han tillträder sin tjänst i dag tisdag.
Vid sidan av sin roll som strategichef och chef för funktionen Technology & Emerging Business har Heuveldop även sedan i maj 2017 varit tillförordnad chef för Marknadsområde Nordamerika.
– Det är en otroligt spännande marknad att jobba med, med ledande innovation och enorm skala. Vi har lyckats etablera unika partnerskap med våra kunder i Nordamerika, vilket gör det möjligt för oss att tillsammans utforska möjligheterna med ny teknik på en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen. Jag ser fram emot att fortsätta jobba tillsammans med våra kunder när de nu ökar takten i sin digitala transformation på väg mot 5G och sakernas internet, säger Niklas Heuveldop, i en kommentar.
I sin nya roll ska han leda en organisation med 11.500 medarbetare som förser kunder i USA och Kanada med ledande teknik och tjänster. Heuveldop kommer tills vidare även att vara tillförordnad strategichef och chef för funktionen Technology & Emerging Business.
– Niklas har jobbat hårt för att sätta kunderna främst i Nordamerika under de senaste månaderna som tillförordnad chef för marknadsområdet. Tillsammans har vi beslutat att det bästa för våra kunder och medarbetare är att göra hans roll där permanent, säger Ericssons vd Börje Ekholm, i en kommentar.
Ericsson i Nordamerika etablerades 1902 i Buffalo, New York. Marknadsområdet har idag sitt huvudkontor i Plano, Texas, och har kontor på 31 platser i USA och Kanada, med större verksamhet för forskning och utveckling i Montreal. För andra kvartalet 2017 uppgick försäljningen i Nordamerika till 12,5 miljarder kronor.