Har Avanzakundernas mailadresser läckt ut?
Nicklas Storåkers...
Mest läst i kategorin
– Nej, som vi bedömer det har både kunder och icke-kunder fått mailet, säger Nicklas Storåkers, vd på Öresunds börsnoterade nätbank Avanza.
Mailet i fråga är ett spambrev som tidigare i veckan uppmanade Avanzas kunder att ange sina inloggningsuppgifter på en sida. Ämnesrad i spambrevet: ”Your Avanza Bank account has been limited”.
På torsdagseftermiddagen skickade Avanza ut ett varningsmail till sina kunder. Själva informationen om spammet fanns inne på själva kundkontots meddelandesida.
– Det är ett vanligt förfarande att man skickar ut en ”bombmatta” av mail och hoppas att några av dem ska vara kunder hos den bank de mailar om, säger Nicklas Storåkers om hur hans kunders mailadresser nått spammarna.
Han nämner att banken har kontaktats av både kunder och icke-kunder, därav slutsatsen.
Även om ingen kunds pengar har äventyrats ser Avanza allvarligt på det inträffade och har kopplat in polisen, säger Nicklas Storåkers.
Har ni lyckats spåra de skyldiga?
– Det är i sig väldigt svårt, men vi jobbar på det. Och vi lyckades stoppa hela sajten bara ett par timmar efter att försöket gjordes.
Bankdirektören verkar trots allt nöjd med utvecklingen:
– Dels har våra rutiner fungerat väl, dels är svenskar vana nätanvändare och går inte på vad som helst. Men det är värt att påpeka för alla svenskar att inga banker frågar efter kontouppgifter per mail eller telefon.
– Får man sådant ska man radera det direkt!
Nicklas Storåkers beskriver spammailet som ett ganska taffligt försök att luras:
– Man ser ganska snabbt att det rör sig om något skumt, eftersom det är från en konstig avsändare och har ett konstigt språkbruk.
UPPDATERING
Till följd av ett par läsarkommentarer kontaktar Realtid.se åter Nicklas Storåkers om varför vissa kunders lösenord raderats på Avanzas eget bevåg.
Så här svarar han i ett mail:
”Att byta lösenord är en försiktighetsåtgärd vi gjort på ett litet antal kunder. Det handlar om de få kunder som besökte bluffsajten innan vi stoppade den. Av tekniska skäl kan det vara svårt att skilja på användare, varför vi av försiktighetsskäl också valt att byta lösenord på en del kunder trots att inte besökt bluffsajten.”
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.