Realtid

Nasdaq höjer budet på Oslobörsen

Camilla Jonsson
Uppdaterad: 04 mars 2019Publicerad: 04 mars 2019

Börsoperatören Nasdaq höjer sitt bud på Oslobörsen med 6 kronor och sänker samtidigt acceptkravet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det nya budet matchar således budet från Euronext.

– Vi har spenderat mycket tid på att träffa olika intressenter i Norge och upplever ett starkt stöd för budet från Nasdaq, säger Nasdaq Nordics verkställande direktöre Lauri Rosendahl till Dagens Näringsliv.

Det nya budet från Nasdaq matchar Euronexts höjda bud på Oslobörsen, som värderade bolaget till nära 6,8 miljarder norska kronor.

Förutom att höjda budet, minskar Nasdaqs acceptkravet från tidigare 90 procent till två tredjedelar (66,6 procnet).

– Vi har kommit till slutsatsen att två tredjedelar majoritet ger oss tillräcklig kontroll och att det blir enklare att få in köpet med en lägre acceptkrav, säger Rosendahl till Dagens Näringsliv.

Acceptperioden för anbudet förlängs och löper till 29 mars. Som jämförelse går acceptperioden för Euronext-budet ut den 11 mars.

Nasdaq har erhållit bindande förhandsgodkännande från över en tredjedel av aktieägarna i Oslobörsen, bland annat från de två största aktieägarna DNB och KLP.

 

ANNONS

 

 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]