Att kunderna vill ha jämställda advokatbyråer är ingen nyhet. Det är först när de gör slag i saken och följer upp kraven, som branschen kommer att förändras. Det skriver Christina Blomkvist, grundare av GreenCounsel.
När kunderna gör slag i saken blir jämställdhet affärskritiskt
Mest läst i kategorin
2011 deltog jag i en paneldebatt när det årets klientundersökning presenterades av Regi. Vid debatten diskuterade vi att cirka 50 procent av de som då svarade ansåg att det var ett problem för branschen att det fanns för få kvinnliga delägare.
I samma undersökning framkom att kvinnliga advokater i genomsnitt och på varje punkt hade ett högre NKI (nöjd-kund-index) än sina manliga kolleger.
Jag påpekade redan då att dessa siffror borde ses som en varning till branschen och att det var hög tid att göra något åt det. Vad skulle hända om klienterna gjorde slag i saken och började agera på detta?
Direkt efteråt gick jag tillbaka till min dåvarande arbetsgivare (ett av Sveriges största försäkringsbolag) och presenterade statistiken. Jag föreslog att vi skulle göra något. Det resulterade i en av de största upphandlingarna av juridiska tjänster inom den privata sektorn 2013 i Sverige. Vi gick inte hela vägen i det läget och ställde skarpa krav på uppnådda resultat inom jämställdhet men målsättningen fanns där.
Något år senare stod jag i en annan paneldebatt där en annan aktör hade gjort en undersökning där frågan var något mer tillspetsad: Var klienterna beredda att lämna en byrå om byrån inte jobbade tillräckligt bra med jämställdhet? Väldigt få klienter sade sig vilja lämna sin byrå bara på grund av bristande jämställdhet.
Så var det med det. Varför bry sig om frågan då?
Så har cirkeln slutits och Regis klient- och branschstudie fokuserar åter på frågan om jämställdhet. Svaret är fortfarande att det är viktigt för väldigt många. Men jag frågar mig: Om det är så viktigt, varför har så lite skett under dessa år?
Jag har alltid sett jämställdhetsfrågan ur ett kommersiellt perspektiv. Klienterna vill ha bra och kompetent rådgivning. Varför då inte säkerställa att de kan få det?
Kvinnliga jurister är i majoritet på utbildningarna och har som grupp bättre studieresultat. Byråerna tappar sin kompetens om de tappar de kvinnliga juristerna. Att så många som 48 procent av kunderna (enligt årets undersökning) inte ens har tagit reda på vad deras advokatbyrå gör i frågan är anmärkningsvärt.
Jämställdhetsfrågan borde vara central för klienterna. Jag beundrar alla initiativ som tas inifrån branschen men vet att det är extremt svårt att driva frågor om jämställdhet internt när byråerna samtidigt slår nya omsättningsrekord. Varför ändra en vinnande affär?
Att som kund säga att jämställdhet är viktigt är inte tillräckligt. Att nöja sig med att checka av att byråerna kommunicerar att de jobbar med jämställdhet är inte heller tillräckligt.
Det som borde betyda något är uppnådda resultat, eller i vart fall att byråerna har satt upp rimliga mål i närtid som kan följas upp. För kunder som säger att jämställdhet är viktigt är det också upp till bevis, de måste följa upp på vad de säger.
Låt oss hoppas att betydligt fler klienter nu gör slag i saken så att de byråer som lyckas med sitt jämställdhetsarbete belönas i form av fler uppdrag. Ska advokatbranschen lyckas i sitt jämställdhetsarbete är det inte främst fina presentationer som byråerna behöver jobba med utan vad byråerna behöver är engagerade kunder som hjälper de många goda interna krafterna genom att sätta tryck utifrån.
Det handlar om samhällsansvar men framförallt om att säkerställa att man som kund kan få bästa möjliga rådgivning både idag och imorgon.
Christina Blomkvist
är före detta advokat och grundare av GreenCounsel, en startup inom legal tech