Har din kund inte betalat fakturan? Känner du hur både tid och pengar rinner genom fingrarna när du tänker på allt jobb du måste lägga ner för att få betalt? Då är det bra att ha koll på vilka rättigheter du har och vad du kan göra för att få dina pengar. Här guidar vi dig genom dina möjligheter.
När kunden inte betalar
Mest läst i kategorin
Kom ihåg betalningsvillkoren
Som företagare har du alltid rätxt att ta ut dröjsmålsränta, men när du säljer till privatpersoner kan den förhandlas bort. För att undvika diskussioner med kunden i ett senare läge är det därför viktigt att specificera betalvillkor som kredittid, dröjsmålsränta, påminnelseavgifter och förfallodatum på både offerter och i kundavtal.
Dröjsmålsräntan beräknas på faktureringsbeloppet (inkl. moms). Du får inte ta ut ränta på andra avgifter som kan uppstå, till exempel faktureringsavgift, påminnelseavgift eller inkassoavgift. Räntan börjar du räkna från fakturans förfallodag. Om ni inte avtalat om dröjsmålsränta går det att räkna ut den i efterhand genom att summera den aktuella referensräntan med 8 procent. Den aktuella referensräntan hittar du på Riksbankens hemsida.
Ta hjälp av inkassoföretag
Om kunden inte betalar trots att du skickat betalningspåminnelser, kan du ta hjälp av ett inkassoföretag för att få in betalningen. Du rätt att ta ut 180 kronor i avgift om du skickar ett inkassokrav.
Låt Kronofogden driva in skulden
Om du ändå inte får betalt kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det kostar 300 kr, men du kan begära ersättning för denna kostnad från kunden. När du skickat in din ansökan måste kunden delges och bekräfta att den tagit emot betalningsföreläggandet innan Kronofogden kan börja driva in skulden. Du kan under vissa omständigheter delge betalningsföreläggandet själv, så kallad partsdelgivning, med hjälp av ett auktoriserat delgivningsföretag. Det får däremot inte medföra stora merkostnader för den som är betalningsskyldig. Kronofogdemyndigheten avgör om partsdelgivning är lämpligt.
Direkt till domstol om kunder bestrider
Väljer kunden i något läge att bestrida betalningsansvar, oavsett om det görs efter faktura, påminnelse, inkassokrav eller ansökan om betalningsföreläggande, kan du inte fortsätta att driva fordran själv. I stället måste du stämma kunden i domstol som då får reda ut tvisten.
Om du vill fortsätta driva processen och din fordran totalt överstiger ett halvt prisbasbelopp, tar en allmän domstol över ärendet och behandlar det precis som ett vanligt tvistemål. Om fordran är lägre än ett halvt prisbasbelopp kommer målet istället att handläggas i domstol som ett förenklat tvistemål. Då får du inte ersättning för dina ombudskostnader även om du vinner målet. Bevisbördan ligger helt på dig: du måste alltså bevisa att du har en fordran på kunden.
Lexly kan ge stöd och rådgivning om du hamnat i en tvist
Här kan du snabbt och enkelt boka ett inledande kostnadsfritt samtal med en jurist >>
Genom Realtid Premium får du tillgång till Lexly Business
- Genom ditt medlemskap hos Realtid får du Lexly Business Premium gratis i 3 månader (värde 699kr/mån ex moms).
- Förvara och hantera dina avtal digitalt – åtkomst även i mobilt läge.
- Sätt notifiering på avtalen för att undvika kostsamma förlängningar.
- Gratis risk- och behovsanalys med jurist (värde 1995 kr)
- Skriv juridiskt korrekta och skräddarsydda avtal gratis online, exempelvis aktieägaravtal, konsultavtal och sekretessavtal.
- 30 e-signeringar gratis per månad.
- Ingen bindningstid efter 3 månader.
Är du redan medlem i Realtid Premium? Logga in för att nyttja erbjudandet från denna sida eller Mina Sidor. Är du inte medlem? Skaffa Realtid Premium här>>