Realtid

Myter om framgångsrika entreprenörer bakom många investeringsbeslut

Unicorn
Marlene Sellebraten
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 11 maj 2021Publicerad: 11 maj 2021

Riskkapitalisten Ali Tamaseb på Silicon Valley deep-tech-bolaget DCVC har kommit fram till att fördomar snarare än data ligger bakom en del investeringsbeslut, detta efter att han under senaste fyra åren analyserat 30 000 datapunkter om startup-grundare. I sin kommande bok, Super founders, avhandlar han 20 vanliga myter om vad som gör en framgångsrik startup-grundare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En av myterna är att en framgångsrik grundare ska ha en teknisk bakgrund. Enligt hans forskning saknar hälften av grundarna till startups värderade till minst 1 miljard dollar, så kallade unicorns, en teknisk bakgrund. Med det sagt har sannolikt medgrundraren i bolaget, ofta i CTO-rollen, en teknisk bakgrund.

En annan myt är att en startup måste lösa ett problem och ha bra kännedom av den egna industrin. Datan visar dock att, undantaget hälsovård och bioteknik, så har endast 30 procent av unicorn-grundare tidigare arbetat inom den aktuella industrin. Inom SaaS-startups uppgår denna andel till hela 40 procent.

– Mjuka egenskaper, som att kunna leda ett team, försäljning och att ha ett starkt nätverk och resurser, var viktigare faktorer. Exceptionella grundare använder sina resurser för att lära sig mer än någon annan om den sektor de ska störa genom att forska och ställa rätt frågor, säger Ali Tamaseb på sin Medium-blogg.

Enligt Tamasab är inte heller ålder eller akademisk bakgrund särskilt viktiga, säger han i en intervju med Pitchbook.

Ytterligare en myt handlar om att konkurrens ska vara något negativt när man startar ett bolag. Enligt Tamasebs forskning hade 85 procent av alla analyserade unicorns konkurrenter från dag ett.

Hans forskning bekräftar samtidigt ett antal andra myter, däribland att unicorns mer sannolikt sparar tid och pengar åt kunden, att storleken på den marknaden de vänder sig till är av stor vikt, samt att idéer som åtgärdar något som kunden anser vara ett problem fungerar bättre än idéer som gör något bra ännu bättre, eller som han själv uttrycker det; huvudvärkstabletter är bättre än vitaminer.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS