Ekonomer väljer helst svenska företag. Även på juristsidan toppar en svensk arbetsgivare. Det visar 2016 års upplaga av Universums karriärbarometer.
Musikjätte går hem hos ekonomer
Förra året var amerikanska Google ekonomernas förstahandsval, men i år är det svenskt på toppen.
Spotify intar första platsen, följt av IKEA. Först på tredje plats kommer Google.
För jurister är det istället UD som är den mest populära arbetsplatsen, FN är god tvåa och även här ligger Google på tredje plats.
Enligt Universum är en tydlig trend i årets undersökning att unga talanger i allt högre grad vill jobba för chefer och ledare som kan inspirera, och som tror på de anställdas personliga utveckling.
Det är enligt Claes Peyron, Managing director på Universum Sverige, en stor utmaning för många arbetsgivare.
– Don´t pick a job, pick a boss finns det en del som säger. Det sammanfattar en hel del kring hur talangerna ser på sin arbetsgivare. De är där för att utveckla och utvecklas och söker tvåvägskommunikation mellan anställd och arbetsgivare. Även balans mellan arbete och privatliv är fortfarande ett av de viktigaste karriärmålen.
– Vi ser även att vissa branscher tappar rätt mycket i popularitet jämfört med förra året, säger Claes Peyron. Bland annat bankerna fortsätter tappa bland ekonomerna, de lyckas inte svara till vad ekonomerna faktiskt söker.
Att välja rätt arbetsgivare går dessutom i linje med att många av de svarande funderar på att byta jobb inom de närmaste åren. Totalt sett så kan över 50 procent av samtliga svarande tänka sig att söka efter nytt inom två år. Något som kan ses som orande för många företag då det kan kosta arbetsgivaren en hel del att byta personal. Enligt Claes Peyron så är det inte oväntat att de anställda känner så.
– Många arbetsgivare lyckas måla upp en bild av dem själva som inte alltid stämmer. Utgår du inte från dig själv, ditt arbetsgivarlöfte, när du bygger ditt employer brand så kommer många unga nyanställda att bli besvikna.