Malmöbolag tar in nästan tre kvarts miljard kronor i finansieringsrunda – Morgan Stanley och One Peak Partners är ledande investerare. 25 av världens 30 största banker på kundlistan.
Morgan Stanley rekordinvesterar i svenskt techbolag
One Peak Partners och Morgan Stanley leder den största enskilda investeringen i ett techbaserat grafdatabasbolag någonsin. Det okända Malmöbolaget Neo4j med 25 av världens 30 största banker bland kunderna stänger femte finansieringsrundan.
Neo4j är ett svenskt techbolag som är världsledande inom grafdatabaser – har nu slutfört en femte finansieringsrunda om 80 miljoner dollar – motsvarande över 730 miljoner svenska kronor.
Denna serie E-runda leddes av One Peak Partners och Morgan Stanley Expansion Capital, och inkluderar även investeringar från de befintliga investerarna Creandum, Eight Roads och Greenbridge Partners.
Sedan företaget grundades 2007 i Malmö har Neo4j tagit in totalt 160 miljoner dollar i riskkapital – den största sammanlagda investeringen i ett grafdatabasbolag någonsin.
Hur mycket är bolaget värderat till totalt efter den här rundan?
–Värderingen mäts i flera miljarder kronor kan jag i alla fall säga, och den är därmed signifikant högre än vid förra rundan som genomfördes 2016, säger Emil Eifrem, vd och en av bolagets grundare, till Realtid.se
Han välkomnar bolagets nya investerare One Peak Partners och Morgan Stanley Expansion Capital.
Enkelt beskrivet erbjuder Neo4j ett verktyg för att mycket fort hantera extremt stora mängder data i väldigt stora databaser. Det kan handla om till exempel telekombolag, eller banker som har behov av den formen av mjukvarubaserade matematiska verktyg för sin interna databashantering.
Genom snabbheten i verktyget, som bygger på en matematisk metod kallad grafdatabaser, vilket är en del av det som inom matematiken handlar om optimeringslära, kan exempelvis storbanker bygga AI-baserade analysverktyg som i realtid varnar för misstänkta bedrägerier riktade mot någon eller några av bankens individuella kunder.
Systemet kan också användas som ett verktyg för early warning, som snabbt larmar vid misstanke om penningtvätt, varvid bankernas antibedrägeri-experter kan gå in och i ett tidigt skede av de misstänkta transaktionerna börja analysera vad det är som egentligen sker, och vid behov också stoppa de misstänkta transaktionerna så snabbt som möjligt.
Det är en av förklaringarna till varför Neo4j har 25 av världens 30 största banker på sin kundlista.
– Vi har tagit grafdatabaser från att vara en idé, ill att vara en produkt, och har nu en plattform som tillfredsställer affärskritiska behov för världens ledande banker, telekomoperatörer, detaljhandel, teknikbolag, biltillverkare och logistikjättar. Den här finansieringsrundan kommer att ge oss de resurser som behövs för att förse nuvarande och framtida kunder med den främsta grafplattformen för att utnyttja sin data för AI, säger han.
Den finansiering som nu offentliggjorts möjliggör för Neo4j att skapa fortsatt framgång för sina användare genom grafdrivna tillämpningar, samtidigt som de kan öka investeringarna i bolagets flaggskeppsprodukt: en grafplattform som stödjer tillämpningar såsom artificiell intelligens och system för maskininlärning.
– Men vi kommer också stärka vår organisation på både marknadssidan och i kundsupporten för att både kunna sälja mer och ge ett bättre stöd till våra befintliga kunder.
Johan Brenner är General Partner på det svenska riskkapitalbolaget Creandum som var första externa investerare i Spotify, och som har gjort investeringar i flera andra framgångsrika svenska startups som Izettle, Kry och Klarna.
Creandum investerade tidigt i Neo4j, i samband med bolagets C-runda 2015. De deltar även i den serie E-runda som nu stängts.
– Neo4j är ett av de allra mest framgångsrika företag med inriktning mot enterprise software som startats i Sverige sedan Qlik, och är ledare av utvecklingen i hur komplex, länkad data driver fram nästa generations affärsapplikationer och tillämpningar, säger Johan Brenner.
– Vi ser en stor potential för grafdatabasteknik som verktyg för att stärka AI och andra lärande applikationer genom att hantera datat i sitt sammanhang. Neo4j är det enda företag som har det tekniska kunnandet och insikten om kundernas behov, som krävs för att framgångsrikt kunna leda utvecklingen av grafdriven AI.
Neo4j är världens mest använda grafdatabas. Den finns hos över 75 procent av bolagen på Fortune 100-listan. Bland bolagets kunder återfinns namn som Volvo, Astrazeneca, Ebay, UBS, Walmart, Adobe och Orange.
Den globala forsknings- och rådgivningsfirman Forrester Research lyfter fram Neo4j:s ledande position på marknaden för grafdatabasteknologi: “Neo4j fortsätter att dominera på marknaden för grafdatabaser”, konstaterar de.
Blir det en sjätte finansieringsrunda framöver?
–Nej, nu kommer vi inte behöva ta in mer kapital. Vi kommer när och om vi vill, kunna vända kassaflödet till positiva siffror, klara oss på det och bygga vidare på vår egenhändigt skapade finansiering, säger Emil Eifrem.
Vad väntar härnast, blir det en börsnotering någon gång i framtiden?
– Det är för tidigt att säga något om det. Jag utesluter inte alls det, och ser det som en möjlighet. Men det finns också andra möjligheter och inget beslut är fattat om detta.
Emil Eifrem beskriver sig själv som en person som vill följa med på bolagets fortsatta tillväxt- och expansionsresa. Han ser sig inte som utrypen för en startup-entreprenör, som älskar själva startup-miljön i sig, och som därför också kliver av sitt bolag när det nått en viss storlek.
En affärskritisk fråga blir om det lilla Malmöbolaget, som var först med att utveckla den nya tekniken runt år 2007 för extremt snabb databashantering, kommer kunna överleva när de stora amerikanska och tyska techjättarna som Microsoft, Amazon och SAP nu själva kliver in på marknaden och erbjuder liknande produkter baserad på samma teknologi.
Kommer ni kunna överleva?
– Jag vet inte. Men vad jag vet är vi hela tiden måste vara allra bäst bland de bästa, för att klara det här, säger han och fortsätter:
–När vi rekryterar folk brukar vi fråga dem om varför de söker jobb hos oss. Om de då svarar att de gör det för att de vill ha ett tryggt jobb de kommande tio åren förklarar jag att det är fel anledning, då vi helt enkelt inte vet om vi finns kvar om tio år.
– Istället handlar det om att förstå att vi för att överleva hela tiden måste vara bäst. Och de som köper det och förstår den utmaningen är rätt personer för att jobba hos oss, avslutar han.