Realtid

Minskat intresse för robotrådgivning

Foto: Caleb Goessling/Phil Bond/Wikimedia Commons.
admin
admin
Uppdaterad: 30 maj 2017Publicerad: 30 maj 2017

Automatiserad rådgivning passar främst investerare med mindre portföljer, enligt ny undersökning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allianz Global Investors har undersökt privata investerares och profeseionella rådgivares inställning till robotrådgivning.

Resultatet visar att mer än hälften av de svarande uppger att den låga kostnaden är det som är mest lockande med robotrådgivning. Samtidigt gillar många den skräddarsydda service som personlig rådgivning kan ge, enligt undersökningen.

Bara 36 procent svarar att robotrådgivning är något som de kommer att använda under 2017. Det är en minskning jämfört med året innan, då 44 procent uppgav av de tänkte göra det. Nära hälften av de investerare som i dag har en personlig rådgivare uppger att det inte är troligt att kommer att byta ut sin befintliga rådgivare mot en robotrådgivare.

Finansiella rådgivare bedömer inte heller robotrådgivning som ett hot mot personlig rådgivning. Bara tio procent har hittills noterat ett intresse för robotrådgivning bland sina kunder, visar undersökningen. Det kan jämföras med förra året då 24 procent hade noterat ett sådant intresse.

Enligt rapportförfattarna kan minskningen bero på att genomsnittsåldern bland de svarande är något högre i årets undersökning. Men även investerarnas kapitalstock är av betydelse; ju större kapital, desto större efterfrågan på personlig rådgivning.

Enligt rapporten stärker det tesen att robotrådgivning i dag främst lämpar sig för investerare med mindre portföljer och som är mer känsliga för kostnader och avgifter.

Men framledes tror rapportförfattarna att intresset för robotrådgivning ökar i takt med att yngre investerare efterfrågar digitala verktyg. Samtidigt använder rådgivarna redan i dag ny teknik för att kunna arbeta mer effektivt mot kund.

Det handlar om mjukvara för olika typer av analyser. Somliga uppger också att de använder artificiell intelligens och virtuell verklighet för att skräddarsy tjänster åt sina kunder.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS