Många mellanchefer har en pressad arbetssituation men få vågar be om hjälp. Det finns ett tabu där menar ledarskapskonsulten Christina Paulson. Hon uppmanar därför företagsledningar att ta problemen på allvar och börja jobba förebyggande.
Mellanchefer behöver stöd
Christina Paulson har arbetat med arbetsplatsutveckling i 13 år och driver konsultföretaget Chefens bästa vän® sedan 2005. Hon jobbar med chefer och grupper på olika nivåer och fungerar som ett stöd, ett bollplank och som en katalysator för att skapa förändring.
Hårdast klappar hjärtat för mellanchefer. En grupp som Christina upplever ofta inte får den hjälp och det stöd den behöver.
– Det största problemet jag stöter på ute på arbetsplatser är att mellanchefer är pressade, både uppifrån och nerifrån. De är ofta väldigt ensamma, hinner inte med och har svårt att prioritera sitt arbete. Samtidigt vågar de inte be om hjälp. Det är fortfarande tabu att göra det. Därför kör de oftast på och biter ihop för länge, och då riskerar det att gå åt skogen.
Konsekvenserna kan bli utbrändhet och psykisk ohälsa.
– Det blir ett otroligt personligt lidande, säger hon.
Men att söka hjälp är inte bara svårt. Många vet inte heller vart de ska hitta hjälpen.
– Det finns kanske en hr-avdelning på företaget, men jag brukar säga till dem som jobbar där: "Tänk att komma och knacka på er dörr, det är inte alltid så lätt". Det beror naturligtvis på personen, hur mogen och stark man är. Men rädslan finns att uppfattas som svag, att man inte räcker till och att man kan förlora jobbet.
Rädslan kan vara så stor att mellanchefen inte ens vågar lita på en extern samtalspartner.
– Jag har en gåva att kunna lyssna på andra, att höra även vad som sägs mellan raderna. Jag vill dem jag träffar väl och det märks. Men många är rädda för att lämna ut sig. Då säger jag: "Jag förstår att du tycker det är läskigt, hur kan du lita på mig, men jag lovar att det vi pratar om stannar mellan oss. Ju mer du berättar för mig, desto bättre kan jag hjälpa dig", förklarar Christina.
Roten till det onda sitter i företagskulturen menar hon. Anledningen kan vara brist på resurser, men också brist på kunskap kring hur situationen ser ut, vilka konsekvenserna blir och vad man ska göra.
– Det handlar om hur ledningen ser på sina medarbetare och chefer. Hur man tar hand om dem. Därför måste ledningen säga till cheferna att den dag de känner att de behöver hjälp, stöd, you name it, så ska det finnas. Det måste kommuniceras uppifrån.
Att inte bry sig innebär inte bara ett lidande för den enskilde. Det är även kostsamt för företaget.
– En chef och ledare som inte fungerar fullt ut, som inte hinner med, har även en negativ inverkan på sina medarbetare. Den dränerade energin, de tappade sugarna, att man hänger med huvudet, ingen som lyssnar. Vad kostar det i form av prestation? Jag kan inte förstå de som säger att de inte har råd att göra något åt detta. Det finns enormt mycket pengar, inte bara att spara, utan även att tjäna, säger Christina Paulson.