Ikea har nappat på kortbolagets digitala plånbokstjänst Masterpass.
Mastercard utmanar Swish
Mest läst i kategorin
Masterpass är en tjänst påminner om Paypal och som automatiskt hämtar kortuppgifter i samband med nätköp. Nu står det klart att Ikea integrerar Mastercards produkt på sin e-handelssajt i juni.
Därmed utmanar kortbolaget de svenska storbankernas betalapp Swish och Klarnas fintech-tjänster.
– För Ikea är det viktigt att hela köpprocessen, från att våra kunder tittar på och väljer sina varor till att de genomför sitt köp, är smidig. Med Masterpass kan vi erbjuda en betalningsfunktion som är både trygg och enkel, skriver Mathias Wennergren, chef för betalningar på Ikea Sverige, i MasterCards pressmeddelande.
Masterpass finns idag tillgängligt i 29 länder världen över och accepteras hos över 270.000 handlare. I Sverige används tjänsten sedan tidigare av Flygbussarna och Arlanda Express.