Mastercard ska utveckla tjänster anpassade efter de förändringar som kommer av det europeiska betaltjänstdirektivet PSD2. De nya tjänsterna ska göra det enklare för banker och tredjepartsaktörer att samarbeta kring open banking.
Mastercard ska underlätta open banking
Mest läst i kategorin
Genom att finansiell data öppnas upp kommer betrodda tredjepartsaktörer få tillgång till bankernas information. Utöver att stärka tredjepartsaktörer och banker genom att erbjuda individualiserade produkter och tjänster blir det också möjligt att initiera betalningar på uppdrag av företag eller konsumenter i några fall.
Mastercards utbud av tjänster kommer att innefatta ett europeiskt register över tredjepartsaktörer för att hjälpa banker att försäkra sig om att de parter som efterfrågar tillgång till en kunds konto är legitima.
De nya tjänsterna kommer även att inkludera en tjänst för bedrägeriövervakning (baserad på Mastercards trygghets- och säkerhetslösningar), vilken kommer hjälpa bankerna bättre bedöma risken hos en viss tredjepartsaktör.
– Vi tror att dessa tjänster eliminerar de hinder som annars kan riskera komma i vägen för skapandet av ett framgångsrikt open banking-system. Vi ser att utmaningar gällande tillit finns på båda sidor – tredjepartsaktörer måste kunna få tillgång till den data och infrastruktur som bankerna kontrollerar, samtidigt som bankerna behöver vara säkra på att den tredje part som begär tillgång till konton är legitim, säger Mats Taraldsson, digital affärsutvecklingschef, Mastercard Norden och Baltikum.
Tjänsterna kommer också att tillhandahålla en särskild funktion för att hantera tvister som både innehåller en tydlig uppsättning regler och en kommunikationsplattform, samt utnyttjar Mastercards kompetens för hantering av tvister inom betalningsbranschen.
Slutligen kommer de även att ha en anslutningshub som kommer hjälpa tredjepartsaktörer att både etablera och upprätthålla kommunikation med banker.
“Dessa tjänster kommer tillsammans bidra till att bygga förtroende bland konsumenter, banker, handlare och tredjepartsaktörer i det nya ekosystemet för open banking. De kommer även förenkla och effektivisera interaktionerna mellan dessa parter”, skriver Mastercard i ett pressmeddelande.
– Vi vill att våra lösningar ska ge banker och tredjepartsaktörer vetskap om att processerna är trygga, så att de kan lägga tid och kraft på det som är viktigast för dem – att skapa innovativa användarupplevelser. Att skapa förtroende är inte den enda utmaningen. Vi arbetar redan med att förbättra användarupplevelser inom open banking, både för betalningar och datatillgång, och ser fram emot introducera dessa i takt med att tjänsterna och ekosystemet utvecklas, säger Mats Taraldsson.
Mastercards nya tjänster kommer att lanseras i en pilotfas i början på 2019 med fokus på Storbritannien och Polen, innan det rullas ut över hela Europa senare under nästa år.