Mastercard har granskat hur väl förberedda europeiska länder är att anamma open banking.
Mastercard: Norden och Storbritannien bäst förberedda för open banking
Mest läst i kategorin
Open banking ger konsumenter och företag möjlighet att ta kontroll över sin finansiella information samtidigt som det stimulerar konkurrens och innovation bland finansiella tjänsteleverantörer. Enligt rapporten – ”Open Banking Readiness Index: The Future of Open Banking in Europe” – sticker Norden och Storbritannien ut, tack vare avancerade digitala infrastrukturer, sett till:
– Hushåll med internetanslutning: 96 procent Sverige; 95 procent Danmark; 98 procent Norge; 96 procent Storbritannien
– Andelen mobiltelefoner som är smartphones: 79 procent Sverige; 88 procent Danmark; 95 procent Norge; 83 procent Storbritannien
– Andelen personer i åldern 14–76 som använder digitala banktjänster: 84 procent Sverige; 91 procent Danmark; 95 procent Norge; 88 procent Storbritannien
De nordiska samarbetsmodellerna och P27-initiativet bidrar till att regionen är väl förberedd för open banking, enligt Mastercard. De flesta nordiska storbankerna har också en strategi på plats för open banking, med Nordea Group och DNB Bank i framkant.
– Genom att dra nytta av paneuropeisk utveckling, som med PSD2, går alla europeiska banker mot fullständiga open banking-miljöer, men det är tydligt att Norden och Storbritannien leder utvecklingen sett till en hög konsumentberedskap och det stora antal lösningar som redan finns på plats, säger Erik Gutwasser, President Mastercard Norden och Baltikum i en skriftlig kommentar.
Något som gör att den nordiska regionen sticker ut är den höga internetanvändningen i länderna, där 96 procent av de svenska hushållen är anslutna till internet. Rapportförfattarna konstaterar också att i Sverige har den digitala bankinfrastrukturen också redan nått en avancerad nivå, med snabb utveckling av digitala tjänster.