Realtid

Marknadsföreningen läggs ner: ”Ingen var beredd att stötta ekonomiskt”

Marknadsföreningen läggs ner: ”Ingen var beredd att stötta ekonomiskt”
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 06 apr. 2023Publicerad: 06 apr. 2023

Covid-19 tog knäcken på MiG, Marknadsföreningen i Göteborg. Under coronapandemin tappade föreningen drygt 1 100 av totalt 1 300 medlemmar. Under tiden lämnade även samtliga medlemmar i nätverksgrupper Chef, Exec och Business Insights.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Alla vi pratat med under de senaste tolv månaderna älskar MiG, och alla tycker det är riktigt viktigt för staden och branscherna vi agerar i. Vi har träffat näringslivet, branschen, medlemmar och staden för att knyta oss samman, alla gav tummen upp, men ingen var beredd att stötta in ekonomiskt, och medlemmarna gick inte att locka tillbaka ens med ett stödmedlemskap under perioden januari – augusti 2022. Vi lockade till oss 29 nya medlemmar, men tappade 200 under samma tid. Det kändes tufft att inse, det förstår alla”, skriver styrelseordföranden Janne Björge från Ystra Event på föreningens webbsidor.

Föreningens styrelse letar nu efter en efterträdare eller engagerad partner, men tills dess att någon sådant eventuellt dyker upp så ligger MiG i vila.

”Vi har från organisationen och styrelsen gjort allt i vår makt, men utan medlemmarnas ekonomiska engagemang eller näringslivets stöd så kan vi inte fortsätta”, skriver Janne Björge, som har varit ordförande i sju år.

Genom åren har MiG arrangerat ett stort antal seminarier och mötesträffar, ibland flera i veckan. Björn Natthiko Lindeblad var en populär gäst på Marknadsföreningens dag i Göteborg den 12 april 2018 – något som Realtid tidigare har uppmärksammat. 

”Riktigt bra innehåll kräver energi, och energi kräver resurser. Tack för ditt intresse, vi hör av oss när vi har vind i seglen igen”, skriver Janne Björge.

Även om beslutet om nedläggning redan är taget så krävs formellt sett även ett föreningsmöte där detta också beslutas. Men servicebolaget som drev organisationen, planeringen, marknadsföringen, insiktsarbete och relationer med staden, medlemmarna och näringslivet finns inte längre kvar.

Utöver Janne Björge har styrelsen den senaste tiden bestått av Andreas Göthberg (Business Region Göteborg), Per Löfgren (Ekensteen Löfgren AB) samt Linda Woxneborn (Xenit AB). Mångårig vd var tidigare Kristina Cohn Linde.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS