Realtid

Marginalen Bank tar AI till nästa nivå – anställer två robotar

Scitos och Pepper heter de två sociala robotarna som i dagarna påbörjat sina karriärer i den svenska bankvärlden hos Marginalen Bank.
admin
admin
Uppdaterad: 01 nov. 2018Publicerad: 01 nov. 2018

Marginalen Bank har rekryterat två sociala robotar till huvudkontoret i Stockholm. En kommer arbeta i receptionen och den andra får i uppgift att planera och arbeta med eventbiten på banken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Marginalen Banks har anställt två humanrobotar. En av robotarna arbetar i receptionen med att välkomna och registrera besökare och den andra arbetar internt med att bland annat socialisera med medarbetarna och planera event.

Robotarna är utvecklade av Softbank Robotics och Metralabs.

Pepper, som är utvecklad av Softbank Robotics, är en så kallad humanoid robot som är framtagen för att socialisera med människor. Den kan konversera, känna igen ansikten och se vilket humör man är på. Pepper kommer till en början att arbeta i receptionen med att ta emot och registrera besökare, skriva ut besöksbrickor och visa dem tillrätta.

Pepper beskrivs som en vänlig och glad robot.

– Att anställa två robotar är en del av vår långsiktiga AI-strategi som handlar om att digitalisera och automatisera olika processer inom banken och därmed förenkla vardagen för både kunder och medarbetare, säger Ewa Glennow, vd på Marginalen Bank, i ett pressmeddelande. 

Scitos är en mobil och social robot som kommer att arbeta internt med medarbetarna. Den kan känna igen ansikten och lära sig namn och hjälpa till med att berätta om huset som vi sitter i, planera event och interagera med medarbetarna. Med interaktiva animationer och demonstrationer ger Scitos medarbetarna en rolig och intuitiv upplevelse. Scitos är tillverkad och säljs av Metralabs i Tyskland.

– De nya robotarna förändrar hur och var vi möter våra kunder och medarbetare. Genom att använda avancerad teknik kan Marginalen Bank erbjuda en ny och unik kundupplevelse, precis som när vi introducerade internet- och mobilbanken. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer kunderna med stöd av robotarna kunna få hjälp med sina bankärenden, säger Lisa Paulsson, CAO (chief acceleration officer), i Marginalen Bank.

En humanoid robot har en kroppsform som i varierande utsträckning skall efterlikna den mänskliga kroppen. I Sverige är användandet fortfarande i sin linda och det är få företag som använder dem. I Japan däremot är det betydligt vanligare att mötas av en robot när man kliver in på ett företag eller i en butik.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS