Viljan att byta ut sin byrå har minskat något bland landets kommunikationsköpare generellt sett. Men för landets pr-byråer ligger bytesbenägenheten högt över genomsnittet.
Många överväger byta pr-byrå
Hela 24 procent av respondenterna, det vill säga nästan en fjärdedel, vill byta ut sin pr-byrå (i kategorin stora pr-byråer, över 25 miljoner kronor i byråintäkt). Det är en ökning från förra året då motsvarande siffra låg på 18 procent. Det visar Årets Byrå-studie, utförd av Regi Research & Strategi, som bygger på närmare 3.000 svar från landets köpare av kommunikationstjänster.
Varför ser det ut så här?
– Anledningen till varför många kunder överväger att byta pr-byrå beror bland annat på priset och missnöje när det gäller kvalitén. Under de senaste åren har många större PR-byråer köpt upp mindre byråer och det kan ha bidragit till att de inte kunnat hålla samma fokus på klientuppdragen som tidigare, säger säger Robert Skölfman, vd för analys- och konsultföretaget Regi, till Realtid.se.
Förra året toppades denna lista vad gäller bytesbenägenhet av de mindre pr-byråerna (7-25 miljoner kronor byråintäkt) med hela 27 procent. Här ser man dock en förbättring, då den siffran minskat till 22 procent.
– Även om det är färre som överväger att byta pr-byrå i kategorin "mindre pr-byråer" ligger bytesbenägenheten fortfarande över branschgenomsnittet, som är 18 procent. Minskningen beror huvudsakligen på att färre respondenter är missnöjda med prisbilden som erbjuds av de mindre pr-byråerna, säger Robert Skölfman.