En misslyckad uppdatering av Googles Android-plattform drabbade under gårdagen en del svenska bankappanvändare. Ordningen är nu återställd, säger några av de berörda bankerna till Realtid.
Många kundfrågor men ingen backlog efter bankapparnas krasch
UPPDATERAD. Ett flertal svenska banker, däribland Avanza, Swedbank, Nordea och Handelsbanken, fick igår en del samtal från kunder som använder deras Android-appar, detta efter att en uppdatering av Android-plattformen misslyckats och fått bankernas appar att krascha.
Ralf Bagner, press manager på Swedbank, säger att det hittills idag kommit in färre frågor jämfört med igår.
– Vi fick frågor både via telefon och på Facebook från kunder. I många fall löste det sig genom att kunderna uppdaterade operativsystemet i telefonerna.
Har ni en uppskattning på hur många som drabbades och på vilket sätt?
– Vi har inte någon sådan uppskattning men vi vet att vissa kunder med Android-telefoner hade svårt att logga in i vår app i går. Kunderna hade dock hela tiden möjlighet att istället använda internetbanken och telefonbanken, säger Ralf Bagner.
Problemet verkar nu vara åtgärdat för Avanza-kunder, säger Sofia Svavar, chef för investerarrelationer på Avanza, till Realtid.
– Enligt de signaler jag fått ska problemet vara löst från Googles sida och vi får inga signaler från kunder att det skulle vara något problem längre. Vi kan heller inte se i antalet inloggningar via Android att problemen kvarstår.
Någon stor påverkan på bankens verksamhet har inte heller skett.
– Eftersom kunder hela tiden kunnat logga in via webbläsaren i telefonen och utföra sina transaktioner där ser vi ingen påverkan i genomförda ärenden eller transaktioner, även om det självklart kan ha påverkat i enskilda fall vilket vi verkligen beklagar.
Problemet, som uppstått efter en uppdatering av Android System WebView och Google Chrome via Google Play Store, har fått många appar i hela världen att krascha. För Avanza har det lett till en del kundkontakter.
– Vi hade en del kunder som hörde av sig på Twitter och till kundservice igår. Dessa har dock varit införstådda med att felet legat hos Google och vi har också försökt att hjälpa dem med en lösning genom tips om att uppdatera telefonen och appen.
Även hos Nordea ökade antalet kundärenden under gårdagen med anledning av Android-problemet.
– Under gårdagen fick vi en del frågor från kunder, men vi har inga köer till kundservice kopplat till detta. Kunder kunde uppleva problem med appar på Android, såsom BankID-appen. Som tidigare nämnt ligger inte problemet hos Nordea, och Google arbetar med att lösa problemet. Det tips vi ger till de som upplevt problem med BankID är att uppdatera Android System WebView och Google Chrome på sin enhet, säger Mikaela Östman, Senior Communicator & presskommunikatör på Nordea.
Maria Lindblad , Team Press och samordning på Handelsbanken, bekräftar att även bankens kunder påverkades under gårdagen.
– Det stämmer att en störning i Googles tjänster kan medföra att Androidanvändare kan uppleva problem med bland annat Mobilt BankID. Kunder som berörs kan prova att uppdatera appen WebView i Playbutik, säger hon.