En majoritet, 83 procent, gör research på arbetsgivare innan de söker jobb. Det visar en undersökning från rekryteringsföretaget CareerBuilder.se.
Många kollar upp potentiella arbetsgivare
Mest läst i kategorin
CareerBuilder.se har ställt frågor till drygt 2 400 av sina jobbkandidater och drygt 200 arbetsgivare. I företagets senaste undersökning svarade 83 procent av kandidaterna att de kollar upp arbetsgivare innan de söker jobb.
De allra flesta, 93 procent, gör detta via arbetsgivarnas hemsidor. Men en av tre har efter det fått en sämre bild av arbetsgivaren.
– Man pratar mycket om att det är kandidatens marknad i Sverige idag, vilket kan låta lite som en klyscha. Vi på CareerBuilder har gjort en djupdykning i detta för att förstå vad det egentligen innebär, säger marknadschefen Johan Hasslert.
I april 2016 publicerades enligt Advertsdata 30 procent fler lediga jobb i genomsnitt på 30 av de största rekryteringskanalerna i Sverige jämfört med föregående år.
– Det innebär att kandidater idag har betydligt fler karriärmöjligheter att välja på. Smörgåsbordet för kandidaten är större helt enkelt. Detta ställer i sin tur högre krav på arbetsgivarna som måste jobba hårdare med sitt arbetsgivarvarumärke, sin karriärsida och sina platsannonser för att kunna fortsätta att vara konkurrenskraftiga i sitt rekryteringsarbete,
35 procent uppger att de ställer frågor om arbetsgivare till vänner eller bekanta. 8 procent säger att de kontaktar nuvarande eller tidigare anställda som en del av sin research.
En viktig källa är även Googles sökmotor. 65 procent svarade att de googlar intressanta arbetsgivare och 20 procent googlar chefens namn. 36 procent kollar på Linkedin och 16 procent letar information på Facebook.