Det är inte gratis att vara kund i en bank – så varför inte betala för den bästa?
Många fördelar med en privatbank – för den rike
Mest läst i kategorin
James Max skriver om rika människors problem i Financial Times.Han har ett konto hos C Hoare&Co, den äldsta privata banken i Storbritannien, grundad 1672. Den flyttade till sitt nuvarande huvudkontor 1690, ett bankpalats med artefakter från tidigare kunder som Lord Byron, Samuel Pepys och Jane Austen. Hoare har ytterligare ett bankkontor i Knightsbridge. James Max ifrågasätter varför en bank egentligen skulle behöva bankkontor överallt?
Även om ett konto i en privatbank inte är den mest effektivt prissatta banktjänsten så är kostnaderna för denna inte avskräckande, resonerar han. Vad utför en privatbank? I princip allt. Vill man ha en app? Den har en app. Internetbank? Givetvis. Kreditkort? Ja. Övertrassering? Givetvis. Amortering? Till ett pris. Utländska valutor? Ja. Den privata banken gör även sådant en vanlig bank inte gör. Är man finansiellt pressad? Saken kan raskt ordnas. Över ett glas sherry om så behövs. Om man är en ”millennial” bryr man sig inte om att någon man aldrig träffat kallar en vid förnamn. Men vid James Max ålder bryr man sig. Han vill gärna kallas herr Max.
Han noterar också att Hoares egen penna är särskilt bra, den är inte fäst i en lina vid bankdesken och du kan ta med den hem. Hoares läderplånbok är mycket stilenlig. Den är gratis. Han konstaterar att det är skillnad på något som är gratis och en ”good freebie”.
Dock finns det inget skäl att betala för service om den inte är värd det.
Så hur mycket kostar ett konto på denna exklusiva privatbank? Förra månaden var svaret 60 pund därför att James Max inte hade de begärda 25 000 punden på sitt konto. Annars hade det kostat noll.
Är avgiften att slänga bort pengar? Han tycker inte det. Om han inte har den begärda summan på kontot uppgår avgiften till 720 pund per år (60*12). Om han öppnar ett internetkonto hos ”Marcus”, det nya snabbtillgängliga sparkontot hos Goldman Sachs, får han en ränta som visserligen slår marknadsräntan men den är ändå bara 1,5 procent. Hans 25 000 pund (som krävs på Hoares konto för att slippa betala avgiften) skulle bara ge en årlig ränta om fantastiska 375 pund minus skatten.
James Max dra slutsatsen att det knappast är värt att bry sig om. Han skriver det finns ingenting som heter gratis banktjänster. Det är en dröm.
Vem man än använder som bank så kommer man att betala banken en massa pengar. Det kan vara genom en alternativkostnad, eller genom olika avgifter, eller räntor eller transaktionskostnader. Man betalar fortfarande. På den grunden, undrar James Max – varför betala för en dålig och opersonlig tjänst? IT-system kan kollapsa. Kontoren kan ha långa köer. ”Call centers” kan göra en frustrerad. Dessutom är det svårt att få lån när det är en kort kreditkris. James Max säger att han värderar sin tid som är begränsad. Han värderar det faktum att han kan göra saker med sina pengar när dessa inte är i den kondition han vill att de ska vara, till exempel kan han få en bryggkredit när han köper ett nytt hus innan han har sålt sitt gamla. Personalen på Hoare känner honom och hans finanser så väl att de kan fatta ett snabbt beslut.
James Max gör en jämförelse med banken Nationwide som egentligen är ett bolåneinstitut. Han undersökte deras FlexPlus konto. Kunder får betala 13 pund per månad för att ha ett konto. Det blir mer än 150 pund per år men inkluderar ”freebies” som en mobiltelefonförsäkring och reseförsäkring för familjen. Det låter generöst men för det priset ifrågasätter James Max vad som egentligen ingår i försäkringen.
Tre procents ränta för de första 2 500 punden på kontot kan verka generöst och möjligheten att övertrassera med 250 pund. Men behöver man låna mer måste man betala 50 pence per dag.
Det låter inte mycket ända till dess man ansöker om en övertrassering för 1200 pund per år. Det är ytterligare 182 pund (50 *365) till Nationwides kassa vilket motsvarar en ränta om 15 procent. Och detta när basräntan/diskontot i Storbritannien är 0,75 procent. Är det så Nationwide försvarar att deras vd har en lön på 2,3 miljoner pund? Den som är kund i Nationwide betalar för vd:ns höga lön. James Max förundrar sig över att 75 procent av brittiska bankkunder aldrig bytt bank enligt det brittiska konkurrensverket. Han förstår att alla inte har tillräckligt med pengar för att välja en privatbank. Men James Max uppskattar själv den personliga servicen som privatbanken erbjuder och den tiden banken sparar åt honom, så skriver han i sin krönika i Financial Times.