Realtid

Många disciplinärenden grundar sig på missförstånd

admin
admin
Uppdaterad: 27 okt. 2017Publicerad: 27 okt. 2017

En vanlig situation som leder till ett disciplinärende är att en kund anser att konsulten har överdebiterat kunden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En kanske mindre vanligt förekommande situation är att bolagets ägare blir osams och konsulten anklagas av ena parten för jäv. I ett disciplinärende, som avsåg just den situationen, gjorde den ena ägaren bland annat gällande att konsulten inte hade fullgjort sitt uppdrag på ett korrekt sätt. Eftersom en uppdragsbeskrivning fanns kunde nämnden fastställa att konsulten hade fullföljt sina åtaganden. Anmälan ledde därför inte till någon åtgärd från nämndens sida.

Två ärenden nyligen har gällt utlämnande av material till kunden efter avslutat uppdrag. I båda ärendena kunde redovisningskonsulterna visa att kunden hade fått det material som denne hade rätt att få. I det ena ärendet fastställdes att det inte föreligger någon skyldighet enligt Reko att lämna ut SIE-filer. Oavsett detta noterar FAR att det framgår av Reko att SIE-filer bör lämnas ut tillsammans med övrigt material.

I det andra ärendet gjorde kunden anspråk på att utfå säkerhetskopior från redovisningsbyrån. Disciplinnämnden konstaterade i beslutet att säkerhetskopior i normalfallet inte lämnas ut till kunden och att det finns inte finns någon bestämmelse som reglerar detta. Av ärendena framgick även vikten av att dokumentera att kunden fått sitt material.

I de ärenden som inkommit till disciplinnämnden från kvalitetsnämnden för redovisnings-verksamhet noteras bland annat brister avseende verifierbar vidareutbildning samt dokumentation i samband med antagande och omprövning av uppdrag.

Det skriver FAR och poängterar vikten av att konsulten upprättar ett uppdragsavtal som specificerar vad som ska göras och som anger grunderna för debiteringen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS