Efter nästan 30 år hos SEB har Isabelle Cassel tagit steget över till konkurrenten Nordea och posten som Sverigechef för corporate & investment banking. Målet är att bli nummer ett i Sverige på företagssidan.
”Målet är att bli nummer ett”
Mest läst i kategorin
Media brukar gilla att beskriva SEB och Nordea som ärkerivaler, men hos Isabelle Cassel fanns inga sådana tankar när hon i maj 2017 bestämde sig för att ta klivet över Kungsträdgården och bli ny Sverigechef för avdelningen corporate & investment banking på Nordea.
– Nordea är för mig en nordisk aktör med stark plattform där jag kunde se att det fanns två tydliga utmaningar, dels att bli nummer ett i Sverige på företagssidan och dels att fokusera på ledarskapsfrågorna, säger Isabelle Cassel.
När hon tillträdde hade hon jobbat på SEB i nästan 29 år, senast som globalt ansvarig för storföretagskunder. Den avdelning som hon kom till är en del av Nordeas affärsområde wholesale banking och hade bildats i juni 2016 med det uttalade syftet att ytterligare stärka erbjudandet till de största företagskunderna. De viktigaste utmaningarna som pekades ut inför framtiden var digitalisering, globalisering och regleringar.
– Jag var ju inte med när avdelningen bildades men jag förstår logiken. Med den här organisationen har vi en bättre möjlighet att göra skillnad och verkligen skapa värde för kunderna. Jämför man hur nordiska och internationella banker arbetar mot det här kundsegmentet så tror jag att vi med vår starka nordiska närvaro har en bättre förmåga att förstå våra storföretagskunder och möta deras behov.
Och som chef vill hon gärna använda ett delegerat ledarskap där medarbetarna får möjlighet att växa genom frihet under ansvar.
– Jag brukar säga att min ledarstil är rak men empatisk. Jag utgår från att medarbetarna går till jobbet varje dag med den goda intentionen att göra sitt bästa och att alla förstår vad man har för uppgifter att genomföra.
Från femte till andra plats
Ett kvitto på att Nordea tycks vara på rätt väg var resultatet av Prosperamätningen 2017 som publicerades i november, där banken klättrade från femte till andra plats inom corporate banking.
– Det bevisar att den uppsättning vi har idag gör det möjligt att bygga kompetens och rätt mindset för att jobba på ett bättre sätt.
En av de viktigaste händelserna för Nordea under 2017 är enligt Isabelle Cassel investeringen i en ny digital plattform som byggts om från grunden. Den ska göra det möjligt för Nordea att vara snabbrörliga och erbjuda en hög grad av flexibilitet med utgångspunkt i kunderna och deras behov. Satsningen kan också ses mot bakgrund av den konkurrens som Nordea och andra storbanker möter från fintechbolag och nischbanker.
– Nordea har en tradition av att ha växt genom förvärv och vår VD Casper von Koskull har liknat den tidigare plattformen vid en tallrik spaghetti… Nu kan vi vara digitala, relevanta och personliga och kan möta kunderna närsomhelst och varsomhelst.
Hon framhåller att de nya fintechbolagen snarare bör ses som en möjlighet än ett hot för traditionella banker som Nordea.
– Dels handlar det om att bankerna ökat tempot inom digitaliseringen men även om att startup-bolagen insett fördelen av samarbeten med både oss banker och andra aktörer. Vad vi nu ser är ett nytt nätverk av företag och tjänster, där vi ibland är konkurrenter och ibland samarbetspartners.
Färre bankkontor, fler kundkontakter
En effekt av digitaliseringen är att det blir färre och färre bankkontor, men den innebär också att det skapas nya och andra möjligheter till kontakt mellan banken och kunderna. Enligt Isabelle Cassel innebär detta inte färre, utan fler kundkontakter i det dagliga arbetet.
– De kontakter som vi har blir ännu viktigare än tidigare, och vi måste bli ännu duktigare och ännu proffsigare på att ge kunderna rätt service. De är vi helt beroende av i framtiden.
Ett annat område som utgör en framtida utmaning är de regleringar som omgärdar banksektorn, exempelvis MiFID II och IDD, som avser stärkt konsumentskydd vid finansiell rådgivning. Isabelle Cassel ser dessa inte egentligen som något problem, utan snarare som en naturlig utveckling.
– Regleringarna påverkar oss, och de påverkar alla andra banker, det är inget konstigt med det. Vad som gäller för oss är att hantera regleringarna på rätt sätt och se till att de inte på något vis utvecklas till ett problem för kunderna. I den mån regleringar påverkar kunderna måste vi kunna ge rätt rådgivning och den bästa servicen, säger hon.
När det gäller konkurrensen från andra banker ser Isabelle Cassel att det finns många aktörer, såväl svenska som internationella, som vill slåss om hennes kunder.
– Alla är konkurrenter på olika sätt och inom olika produktområden. Men de internationella aktörerna tenderar att vara specialiserade inom vissa områden och kan inte ge samma helhetslösning som vi kan erbjuda. Och som jag nämnde tidigare – vår nordiska närvaro är en unik konkurrensfördel.
Fokus på att leverera resultat
Även om Isabelle Cassel tycker sig ha fått en bra start på det nya jobbet, och har fått det bekräftat genom Prospera-mätningen, har Nordea haft en del medial motvind under 2017, inte minst efter beskedet i september om att man vill flytta bankens huvudkontor till Finland. Årets mätning av kundnöjdheten från Svenskt Kvalitetsindex gav Nordea det lägsta betyg som en bank fått sedan mätningen startade, den senaste kvartalsrapporten fick ett surt mottagande av aktiemarknaden och i samband med att den presenterades flaggade Casper von Koskull för att 6 000 tjänster kan komma att försvinna från banken. Isabelle Cassel ger dock inte intrycket av att vara en person som hänger läpp över lite dystra tidningsrubriker.
– Naturligtvis är det roligare att läsa positiva nyheter om banken, men jag märker ändå inte att nyhetsflödet har påverkat oss eller vår affär på något negativt sätt. För vår del är det business as usual och vi är fullt fokuserade på att leverera resultat.
Ett annat ämne som är högaktuellt vid intervjutillfället är #metoo-kampanjen som svept över världen med en formlig tsunami av vittnesmål från kvinnor om övergrepp och sexuella trakasserier. Detta gäller inte minst i Sverige där kvinnor inom bland annat jurist- och teknikbranscherna, och inom politiken berättat om hur de drabbats. Därför känns det som ett naturligt tillfälle att fråga Isabelle Cassel hur det är att jobba som kvinna i mansdominerade chefspositioner inom bankvärlden.
– Det är naturligtvis viktigt att man tar de här vittnesmålen på allvar och gör vad som behövs för att rätta till problemen. För min personliga del så har jag inte haft några svårigheter av att jobba i en mansdominerad bransch. Mitt recept har alltid varit att se mig själv och mina kollegor som individer, oavsett om vi är män eller kvinnor, säger hon.
När det gäller framtiden ser Isabelle Cassel den fortsatta digitaliseringen av banken som en av de viktigaste trenderna inför 2018. Men det finns också en annan väldigt viktig trend – hållbarhet.
– Det finns ett enormt fokus på hållbarhetsfrågorna, både internt inom banken men även från våra kunder – det ställer krav på oss på det här området som vi måste kunna leva upp till. Hållbarhet genomsyrar alla våra kärnverksamheter, policyer och processer. På så sätt banar vi väg för starkare tillväxt, samtidigt som vi genererar värde, rustar oss för framtida utmaningar på hållbarhetsområdet, och säkerställer uthålligheten i vår verksamhet.
Erik Aronsson