Realtid

Lyft för innovativa svenska it-entreprenörer

Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
Uppdaterad: 02 jan. 2010Publicerad: 02 jan. 2010

De sju svenska it-bolagen har därmed kvalificerat sig till finalen i konkurrens med 1.200 bolag över hela världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anmäl dig till Teknik, Media och Telekom-nyhetsbrevet som kommer ut på tisdagar.

–Trots den globala ekonomiska situationen så har många bra företag tagit fram så innovativa och otroliga produkter att det har varit mycket svårt att välja ut finalisterna, säger Alex Vieux, chefredaktör och vd för Red Herring i en kommentar.

Red Herring redaktionella team vaskar fram de 200 finalisterna genom att utvärdera teknisk innovation, strategi, ledarskap och möjligheter att lyckas kommersiellt.

I Laguna Nigel söder om Los Angeles den 12 till 14 januari utses de främsta bland de 200 kandidaterna.

Realtid.se passade på att intervjua vd:arna för de svenska bolagen – och de har nyheter att berätta. Häng med:

Musiktjänsten PopCatcher

Ett av de yngsta svenska bolagen att gå till final är musiktjänstbolaget PopCatcher AB. PopCatchers program spelar in musik digitalt från fm-radion – och det är lagligt.

–Vi är med bland de 200 finalisterna worldwide, bekräftar Jakob Berg, vd på PopCatcher, och tillägger: Vi hade det på känn.

ANNONS

–Niclas Johansson som är styrelseledamot i PopCatcher åker till finalevenemanget. Det är väldigt värdefullt som nätverkande att delta där, säger Jakob Berg.

Vad betyder en sån här utmärkelse?

–Det är en acceptans av vår inriktning och och en bekräftelse på att vi bedöms som ett intressant bolag. Och det uppfattas som en fjäder i hatten bland de som bevakar teknik.

Lyfter det av då?

–Ja, det känns som att vi står inför ett stort lyft.

–Vi har mer och mer valt att fokusera på applikationer i mobiltelefoner. Där finns ett stort segment med musikintresserade och mobiloperatörer som vill tillhandahålla tjänster, men där betalningsviljan inte är i nivå med 100 kronor i månaden som för andra musiktjänster. Vi blir gratis i mobilen.

Men ännu finns inte PopCatchers tjänst i mobilen.

– Vi arbetar mot de olika nedladdningsplattformarna, Googles Android, Intels Moblin och kanske även Apples iTunes. Och i Nokias N900-plattform kommer vi in under 2010. Sen är det ett antal andra mobilplattformar vi arbetar mot som jag inte kan nämna.

ANNONS

Men än så länge finns ni inte i mobilen?

–Det är ett par dagar innan vi släpper den pressreleasen. Det kommer inom loppet av sju dagar, säger Jakob Berg.

Bolaget har byggts upp med riskkapital från i huvudsak svenska affärsänglar. Jakob Berg vill dock inte nämna några namn. De senaste fyra åren har cirka femton miljoner kronor pumpats in i bolaget.

– Jag och min bror Rickard driver bolaget och är största ägare.

PopCatcher har fem anställda och än så länge är omsättningen blygsam.

2008 omsatte PopCatcher närmare 1 miljon kronor.

–I år når vi inte riktigt de siffrorna.

Vad är det ni ska tjäna pengar på?

ANNONS

–Det är nedladdningstjänsterna genom olika App Stores. När användaren vill ladda ned programmet kostar det pengar.

–Och när vi säljer det som licensierad teknik få vi betalt av mobiltelefontillverkarna.

Och vad tror du om möjligheterna att omsättningen sticker iväg 2010?

– Det kommer det att märkas ytterst signifikant, men jag har inga siffror vi kan gå ut med.

Videoredigeringssajten JayCutAB

JayCut levererar program för att du ska kunna klippa film direkt i webbläsare och i mobilen.

Men det är inte där pengarna finns.

Det förstod den 23-årige grundaren och vd:n Jonas Hombert när Procter & Gamble i Sydamerika blev kund.

ANNONS

–Kampanjen i Sydamerika gick ut på att konsumenter ombads att skapa en reklamfilm för Gillette.Och man kunde gå in på Gillettes sajt och få tillgång till Gillettes reklamfilmer och redigera i dem och ladda upp det egna resultatet. Det var hela den kampanjen och vinnaren var den som till slut visades på tv.

Det fick JayCut att byta affärsmodell.

–Efter det har vi fått många förfrågningar från företag som vill hyra vårt redigeringsprogram för att integrera det med sin sajt. Så vi beslöt att byta affärsmodell och inriktar oss nu på att licensiera ut vår teknik till företag istället för att driva en gratis sajt. Företag kan få vår teknik på sin webbsida med sig egen grafik.

Vad är nästa utvecklingssteg för JayCut?

–Den heliga Graalen för oss är att man med vårt program ska kunna redigera filmer som är uppladdade på Youtube. Och vi jobbar också på att man ska kunna söka bland Youtubefilmerna för att kunna hämta in till exempel en helikoptersekvens som man redigerar in i sin egen film, det förutsätter tillstånd för det förstås, vi tittar på Creative Commons-märkningen.

När hoppas ni sjösätta det?

–2010 garanterat!

–Vi har också gjort ett projekt med Intel där man kan redigera filmer direkt i mobilen. Vår vision är att du ska kunna redigera i vilken webbläsare eller mobil som helst. Och du ska kunna redigera vilken film som helst som är uppladdad på nätet och du ska kunna publicera den till vilken webbsida eller mobil enhet du vill. Vi ska vara själva hubben för videoredigering på nätet.

ANNONS

När kommer JayCut att fungera i mobilen?

–Vi finns redan i mobile internet-devices och vi funkar på flera av de nya telefonerna. Men vi har inte hårdsatsat på det området ännu. Men 2010 kommer vi att jobba mot high-end smart phones, kanske även iPhone. Men vårt krav är att telefonen måste stödja Flash vilket hittills inte gäller iPhone. Men Apple har istället gjort så att det lätt ska kunna gå att konvertera Flash, vilket gör det mycket enklare för oss.

– HTC Hero och kommande HTC-telefoner och Android-telefoner kommer vi att fungera i. Flash Light finns i flera modeller men det är fullt stöd för Flash som är målet. Utöver kravet på Flash och en bra skärm är vårt program inte beroende av att mobilen är så avancerad i övrigt. Vi är inte beroende av styrkan på telefonen för det tunga arbetet görs på servrarna.

Ni omsatte 700.000 förra året. Vad når ni för omsättning 2009?

–Vi tredubblar omsättningen. Och vi gör en mindre vinst. Det är ett första bra steg. Vi har bland annat jobbat med Procter & Gamble i Sydamerika. Det var länge sedan vi tog in kapital. Det var 2007 då tre Londonbaserade svenska affärsänglar i finansbranschen investerade i JayCut. Sen dess har vi varit självdrivande.

–Våra intäkter kommer till 100 procent från företag. Men redigeringsverktyget kommer att finnas kvar gratis på vår sajt för privatpersoner. Anledningen till det är att det är en bra plattform för oss att pröva tekniken på. Och vi lär oss om mycket om hur användare klipper film – att de är inne i snitt 4,5 minuter och redigerar film. Med den kännedomen kan vi fråga Procter & Gambles reklambyrå ”Hur mycket är det värt för er att era besökare är inne och klipper i era reklamfilmer i 4,5 minuter och aktivt interagerar med ert varumärke?”

Vad harni för svenska kunder?

– Den absolut största svenska kunden får jag inte nämna. Oriflame är en av våra svenska kunder som jag får nämna. De använder vårt program för intern kommunikation, det var ett nytt användarkoncept.

ANNONS

–Och det är vi fascinerade över. Vi trodde i början att eftersom vi kommit på tekniken så skulle vi också vara de som bäst förstår hur den kan användas. Men vi blir om och om igen förvånade över hur folk använder vår teknik, i intern kommunikation eller reklamkampanjer. Så vi har tagit ett steg tillbaka och säger att vi ska bli bäst på att utveckla tekniken men vi ska inte blanda oss i koncept och tillämpning, för det gör andra mycket bättre.

SVT visade nyligen programmet om Monty Python Flying Circus 40-årsjubileum. Så om ni hade startat 1969 hade Monty Python vågat sig på JayCut…

–Garanterat. Tänk om de laddat upp alla filmer och låtit folk göra sin egen mash-up av the Holy Grail.

Drömprojekt?

– En kollaborativ långfilm vore väldigt kul. Vi gjorde lite av ett sånt projekt på Stockholm Filmfestival 2007 när privatpersoner gemensamt skrev manus. Och efter det var man ute med professionella regissörer och filmade kortfilmer. Det blev dels en officiell version som regissören stod för. Men privatpersonerna fick tillgång till allt filmat material och kunde redigera sin egen version med vårt verktyg. Och det gav helt olika tolkningar.

Ska du till Red Herringevenemanget i Kalifornien?

–Jag kommer tyvärr inte att ha möjlighet att åka över, för det är så mycket som sker i bolaget just nu. Men jag hoppas att Andreas Harju som är teknisk chef kan åka, säger Jonas Hombert, vd för JayCut.

Ni är på plats 101 på svenska it-sajten Emerging101.com:s lista.

ANNONS

–Det ska blir bättre än så!

Optofiberspecialisten Proximion Fiber Systems AB

Bakom satsningen på Proximion finns två tunga namn. Den ena är Lars Egnell, som var grundare och vd för svenska Qeyton. Ett optobolag som amerikanska Cisco köpte upp 2001 för den nätta summan 7,3 miljarder kronor. För sin andel fick Egnell Ciscoaktier för 1,2 miljarder kronor.

Nu är Lars Egnell största ägaren i Proxemion. Han har satsat många miljoner i uppbyggnaden av bolaget och målet är en börsintroduktion.

Och som styrelseordförande i bolaget sitter finansmannen Lage Jonason.

Hur ser era börsplaner ut?

– Vi planerar att göra en börsintroduktion nånstans 2011–2112, säger Proximions vd Stefan Ekman till Realtid.se.

Han ska tillsammans med Lars Egnell närvara vid Red Herrings evenemang.

ANNONS

Hur ser du på Red Herrings utnämning av er som finalist?

–Jag tycker att det är jättepositivt. Det visar att vi efter lång tid nu med rätta har etablerat oss som ett av de intressanta teknikbolagen globalt. Vi ska bli en vinnare, och då tänker jag inte på priser, utan att det går väldigt bra för oss resultatmässigt nu, säger Stefan Ekman.

– Vi har ökat vår omsättning från 21 miljoner kronor 2008 till 46 miljoner i år.

–Resultat efter finansnetto blir fortfarande negativt, men i december månad går vi i praktiken plus minus noll.

Proximion har de 2005 till 2008 slukat drygt 180 miljoner i riskkapital. Men Stefan Ekman lovar att förlusten för 09 blir lägre än 08.

Bolaget har 75 anställda inklusive konsulter.

–Vi drog faktiskt ned lite på personalsidan för ett år sedan. Vi trodde att vi skulle få ett mycket tuffare år på grund av finanskrisen än vi fått. Även fast telekomsektorn har gått bra så har den gått ned nånstans mellan 10 och 20 procent, så mot den bakgrunden tycker vi att vi har lyckats bra i år.

–Och 2010 räknar vi med att dubbla omsättningen till 100 miljoner. Och då blir det svarta siffror.

ANNONS

Av försäljningen står USA för cirka 30 procent, och man har sedan starten 2003 ett dotterbolag i där. Enligt Ekman är tillväxten stark i USA, medan Kina och Asien är bolagets största marknader.

–I Sverige har vi operatörer som kunder, men Ericsson är tyvärr inte kund. Men vår ambition är att få in Ericsson 2010.

Ericsson är världsjua på opto. Men Proximion har de ledande som kunder.

–På optosidan har vi båda kineserna, Huawei och ZTE, som kunder. Huawei är i dag störst i världen och tvåa är Alcatel-Lucent och de har vi också. Trea numera efter köpet av Nortels konkursbo är Ciena.

Den amerikanska telekomleverantören Ciena köpte Nortels tillgångar inom optiska nätverk och Ethernet för 4 miljarder kronor.

– Vi har världsfyran Fujitsu som kund, och NEC håller vi på att ta oss in i, vi ligger väl till men det är inte klart än, säger Stefan Ekman.

I Elektroniktidningen sägs att ni ”utvecklar avstämbara fiberoptiska gitter som bland annat kan användas för dispersionskompensering och övervakning av fiberoptiska kommunikationssystem”. Kan du beskriva det lite enklare?

–Okay, jag ska försöka uttrycka mig enkelt. Om vi tar övervakningsdelen som vi har för till exempel svenska telekomoperatörer. Ett telekomnät består normalt sett av flera olika lager, ett mjukvarulager, ett elektroniklager som är ett optiskt lager. Och vi har en utrustning som tittar på hur signalerna i det optiska lagret ser ut. Det är alltså ingen avlyssningsutrustning, utan det är ett kvalitetsanalysinstrument.

ANNONS

–Och där gör vi högnivåanalys, eller högkvalitativ analys. Och det sker kontinuerligt ute i noderna. Från de olika noderna får man en jämförelse, en bild av kvalitén i näten.

Stefan Ekman exemplifierar med om en stor operatör köper upp olika mindre nät, med en massa utrustning från ett antal skilda systemleverantörer.

–Blir det problem så kan det uppstå en situation där alla skyller på alla, men man måste kunna hitta ursprunget till problemet. Där är vi väldigt bra på att hjälpa till.

–Det andra då: dispersionskompensering. När man skickar ljus, eller akustik, när man skickar det som består av vågor över långa sträckor, då blir vågpulsen, utpeddad, utspridd, ju längre sträcka man skickar den.

–Förenklat kan man säga att om ljuset består av mörkt ljus och ljust ljus, med olika våglängder, så kommer det mörka ljuset att gå fortare på en lång sträcka än det ljusa ljuset. Vid olika punkter i ett nät så har man förstärkarnoder, och vid förstärkarnoderna så tar vi även hand om dispersionsproblemet genom att återskapa den ursprungliga ljuspulsen. Det gör vi helt passivt i själva kärnan i fibern. Och det är vad vi säljer mest av i dag.

It-säkerhetsföretaget April System Design AB

Ska du åka till Red Herringfinalen?

–Jag eller vår styrelseordförande Leif Bohman ska åka, säger Björn Karlsson, vd för April System Design med huvudkontor i Solna.

ANNONS

Vad tror du det är som gjort att Red Herring fått ögonen på er?

–Till stor del är det vår engångslösenteknologi. Det är engångslösenord via sms. Och vi arbetar nu på att få ut den på marknaden i USA. I vår nästa release som kommer nu är den cloudbaserad, en webbservice. Tidigare var det enbart via en produkt som man installerade lokalt.

Björn Karlsson berättar att bolaget nu satsar intensivt på den amerikanska marknaden.

–Vi har patent i USA på engångslösenord via sms och det gör att vi sitter i en ganska bra sits.

Produkten heter Dynapass och är en konkurrerande teknik till smarta kort och fingeravtrycksläsare. Företag som använder engångslösenorden via sms bestämmer själva hur länge ett unikt lösenord ska vara giltigt, 15 minuter till exempel.

–I USA har vi bostadsmäklare som kunder, en stor kund är Clareity. Och så jobbar vi på att få in produkten på finansmarknaden.

Hur ser er närvaro ut i USA?

–Vi hade ett dotterbolag i USA tidigare, men nu driver vi verksamheten via återförsäljare.

ANNONS

Att April System valt att arbeta med externa försäljningsorganisationer gör att är få anställda i bolaget.

–Vi är tio anställda nu.

Det innebär att man det senaste året vuxit från endast 3 anställda 2008. Bolaget har brutet räkenskapsår och omsatte maj 08 till april 09 drygt 3 miljoner kronor. Vinsten från 07 på 1,4 miljoner blev ett minus på 0,8 miljoner i senaste redovisade bokslut.

Blir det svarta siffror i det kommande bokslutet?

–Det räknar vi med.

Står engångslösenordprodukterna för huvuddelen av omsättningen?

– Det är ungefär fifty-fifty.

–Vår traditionella business har varit kommunikationssystem, connectivity som vi kallar det, det är vår traditionella produktflora. Där har vi sålt närmare en halv miljon programlicenser, sen vi startade för 20 år sedan.

ANNONS

Bland kunderna finns Ericsson, Volvo, EDS, IBM och OKQ8. Amerikanska QSI har köpt 13.000 programlicenser från April System.

April System är ett ganska okänt bolag, men betydligt mer känt inom databranschen. Bolaget prydde Computer Swedens omslag ett nummer 1991.

Men det kan vara engångslösenorden som kan bli det stora genombrottet för bolaget.

–De senaste åren har vi gått in på säkerhetsområdet och produkten med engångslösenord för att göra transaktioner vi har patent på är väldigt attraktiv i dag.

Porrbildssaneringsföretaget OculusAI Technologies AB

KTH-studenterna bakom rookieföretaget Oculusai forskade kring digital ansiktsigenkänning. Siamak Ayani och Babak Rasolzadeh tog idéerna till eget bolag och fick uppbackning av Sting Capital – Stockholm Innovation & Growth.

Siamak Ayani, som är bolagets vd, berättar att deras produkt kan blockera bort olämpliga bilder som laddas upp av användare på sociala nätverk och andra webbplatser som är användardrivna.

Därmed kan granskning av bilder automatiseras. Oönskade porrbilder, vapen- och våldsbilder och till exempel hakkors sorteras bort.

ANNONS

Siamak Ayani säger att deras produkt inte är patenterad men unik.

Ska du åka till Kalifornien?

–Yes!, säger Siamak Ayani.

Vad hoppas du på att det kan ge?

–Det är en kvalitetsstämpel. Och det ger möjlighet att träffa likasinnade företag och investerare.

Siamak Ayani säger att de än så länge varken har amerikanska investerare eller kunder. Oculusais produkt är ännu inte färdigutvecklad. Desto viktigare kanske att visa upp sig i USA.

Hur går det?

–Det rullar på. Vi är sex som kör heltid.

ANNONS

Och på hemsidan finns en ledig tjänst utannonserad: Senior Computer Vision Scientist.

Blir ni fler 2010?

–Det hoppas jag verkligen. Men det är inget som är klart än.

–Det är produktutveckling som gäller än så länge. Det har tagit längre tid än vi hoppades. Och det är inte säkert att vår produkt är färdig att säljas under 2010.

Då behöver ni fylla på kassan?

–Ja, vi behöver mer kapital. Jag hoppas på en nyemission under 2010.

Sting Capital – Stockholm Innovation & Growth är den hittills ende externa investeraren.

I Oculusais styrelse sitter Martin Gemvik, ny investor manager på Sting enligt Siamak Ayani. Gemvik var tidigare på Företagsbyggarna AB.

ANNONS

Är Sting beredd att gå in med mer kapital?

–Jaaae…, säger Siamak Ayani med svårtolkad glidning, och tillägger att de också pratar med ytterligare möjliga finansiärer.

Hur mycket behöver ni få in 2010?

– Vi får se hur mycket kapital vi lyckas resa.

Vad är viktigast för er 2010?

–Att få klar produkten och börja sälja.

Bolaget räknar med att kunna sälja sin produkt till de som driver sociala nätverk.

–Jag ser att dejtingsajter är en stor målgrupp för oss, för de granskar i dag alla bilder manuellt så där är behovet stort.

ANNONS

Den artificiella intelligensen i deras produkt fungerar på fotografier.

Siamak Ayani berättar också att i ett kommande steg ska de kunna vända på sin teknik och söka på innehåll i bilder, istället för att sortera bort.

Jag frågar om det kan bli möjligt att få tekniken att fungera på digital film, att söka i innehåll på Youtubeinslag eller långfilmer på Voddler.

–Det skulle eventuellt vara en möjlig vidareutveckling av vår produkt, men det ligger i framtiden, säger Siamak Ayani.

Kanske något för en Senior Computer Vision Scientist.

Här kan du se en intervju med Siamak Ayani som gick i TV 4 Nyheterna.

Telekombolaget Telepo

Telepo är ett snabbväxande bolag som de flesta inte hört talas om med ett 30-tal anställda och en årsomsättning på 50 miljoner kronor. Styrelseklubban svingas av Ciscoveteranen Ed Kozel, som också suttit i Yahoos styrelse.

ANNONS

Bakom satsningen står amerikanska gigantiska riskkapitalfonden Accel Partners – känd för att ha investerat i Facebook och andra kända it-bolag som Qlik Tech, Real Networks och Macromedia.

Telepo levererar ökad mobilitet till företag genom att knyta ihop ett företags fasta telefoner med mobiltelefonerna.

Tidigare i år utsågs Telepo AB till ett av Sveriges 33 hetaste teknikbolag. Och på Cebitmässan i Hannover 2007 fick bolaget EU:s stora it-pris.

Realtid.se får tag i Jörgen Björkner, teknisk chef och en av grundarna på Telepo.

Ska du åkta till Red Herringeventet?

–Nej, vi har valt att inte åka dit faktiskt, för det ligger lite fel i tiden för oss, säger Jörgen Björkner.

Men ni åker till Mobile World Congress i Barcelona i februari. Är det viktigare för businessen?

–Ja, det är det. Jag ska dit och vi delar monter med Research in Motion. Vi har en klientprogramvara på mobiltelefonerna för att man ska få en bra användarupplevelse. Och i Barcelona visar vi upp stöd för Blackberrytelefonerna.

ANNONS

Med vilka mobiltelefoner fungerar era företagslösningar för telefoni?

–Vi har stöd för alla plattformar.

–Det vi har byggt är en komplett nästa-generations kommunikationsplattform för små och medelstora företag. Traditionellt har man en företagsväxel, en samarbetsplattform, ett voicemejlsystem och flera olika punktlösningar. För att få en bra användarupplevelse av allt detta krävs ganska mycket integrationsjobb för att få alla bitar att passa ihop.

–Vi har gjort så att allt detta i en lösning med alla gamla växelfunktioner och dessutom kan det levereras över nätet från en tjänsteleverantör. Det gör att tröskeln för att komma igång är mycket lägre och det öppnar upp en stor marknad för oss bland små och medelstora företag.

Era kunder är teleoperatörer?

–Inte bara. Våra kunder är service providers, alla som har en relation och säljer tjänster till företag kan köpa vår plattform och börja leverera.

Bolaget växer kraftigt.

–Det går bra för oss. Det har varit en trend de senaste fem åren att vi dubblat omsättningen varje år.

ANNONS

Ni omsatte drygt 24 miljoner 2008. Så ni omsätter cirka 50 miljoner kronor i år?

–Jag vill inte kommentera exakt höll jag på att säga.

Men du har redan sagt att ni dubblat omsättningen…

–I princip dubblar vi. Vi följer den trenden, men den exakta siffran kan jag inte säga.

Vad innebär den här omsättningsökningen på resultatet?

–Vi är fortfarande i en tillväxtfas. Vi har investerat kraftigt i vår säljorganisation i år och öppnat nya kontor.

Räknar ni med att fortsätta att expandera 2010?

–Ja, nu ser vi att vi fått ganska bra fotfäste i Norden och under det här året har vi satsat på Europa. Vi ska fortsätta att investera kraftigt i tillväxt.

ANNONS

Uppbyggnaden av Telepo AB har kostat mer än 50 miljoner.

–Vår huvudinvesterare är amerikanska Accel Partners med fond i London. Accel har bland annat gått in i Facebook och tidigare Real Networks, Macromedia och många kända varumärken.

I Accels portfolio finns mer än 100 bolag med huvudvikt på it-bolag. Ett är till exempel släktträdssajten Myheritage som förra hösten köpte upp svenska konkurrenten Kindo.

För Telepo kan 2010 rimligtvis innebära ökad omsättning men inte svarta siffror.

Eller som Jörgen Björkner säger:

– Det våra ägare ser som viktigast 2010 är fortsatt tillväxt och att ta marknadsandelar.

Ögonstyrningsföretaget Tobii Technology AB

Det innovativa Danderydsföretaget Tobii Technologygrundades 2001 och har 200 anställda.

ANNONS

Tobii har hittat fler och fler användningsområden för tekniken att styra datorn med ögonrörelser som registreraas via skärmen. Ett område är datorspel. Betydligt viktiagre är tekniken som handikapphjälpmedel.

Dan före nyårsafton är det svårt att nå någon på Tobii. John Elvesjö, en av grundarna och vice vd är bortrest på semester och via växeln får Realtid beskedet att varken Elvesjö eller vd:n Henrik Eskilsson i dagsläget har bokat in sig för Laguna Nigel i Kalifornien om två veckor.

Realtid.se får tag på Anders Ösund, Investors representant i styrelsen och frågar om han ska till Red Herringeventet.

– Nej, jag ska inte dit, säger Anders Ösund.

Investor gick 2007 in med 100 miljoner kronor i Tobii och i maj 2009 med ytterligare 40 miljoner.

Enligt Anders Ösund kommer det inte att behövas någon ytterligare nyemission under 2010. Tobii har gått med vinst sedan 2004.

–Investors ägarandel är 25 procent, säger Anders Ösund.

Det innebär att Tobii värderades till 560 miljoner kronor för ett halvår sedan.

ANNONS

Andra stora investerare i Tobii är riskkapitalbolagen Northzone Ventures och Amadeus Capital.

Finns det planer att introducera Tobii på börsen?

–Det är inget som diskuteras. Det är som med alla Investors onoterade innehav att det är ett av många alternativ som står till buds. Och det finns ingen tidpunkt. Det kan ske när det är rätt läge.

En annan möjlighet för Tobii att närvara på Red Herringeventet, är med någon representant från dotterbolaget ATI i Boston Det är ett bolag som Tobii köpte upp förra året för att sälja Tobiis produkter till amerikansk sjukvård.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS