En finansiell rådgivare kontrollerade inte att betalningsuppdrag via e-post kom från rätt person. Arbetsgivaren fick betala 50.000 dollar. Nu varnas rådgivaren.
Lurades av falsk e-post – varnas av Swedsec
Mest läst i kategorin
Vid olika tillfällen hade rådgivaren via e-post fått tre uppdrag om utlandsbetalningar på höga belopp, men säkerställde inte att uppdragen kom från hans kund innan utbetalningarna gjordes.
Det visade sig sedan att kundens e-postkonto hade blivit kapat och att betalningsuppdragen ingick i ett bedrägeri.
Arbetsgivaren lyckades stoppa två av utbetalningarna, men en gick igenom och medförde en kostnad för arbetsgivaren på motsvarande 50.000 dollar.
Företaget har dock uppgett att licenshavaren är "en erfaren, mycket uppskattad och omdömesgill rådgivare" och att man har fortsatt fullt förtroende för honom.
Rådgivaren har uppgett att han ville vara hjälpsam, vilket gjorde att han handlade fel. Han har också sagt att han flera gånger ringde tillbaka till kundens mobil och han vid samtliga tillfällen hörde en konstig svarston som "fick honom att tro att kunden verkligen var utomlands".
SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att det är viktigt att regler om identifiering av kund följs. Inte minst med hänsyn till att kapning av e-post verkar bli ett allt vanligare fenomen och har kommit att ta sig alltmer avancerade former. Därmed varnas rådgivaren.