Varor och tjänster har olika momssatser i olika länder i Europa. Att hålla reda på vad som gäller i specifika länder har varit ett av de största hindren för inte minst e-handelsföretag. Vi börjar nu se en ljusning i och med de nya momsreglerna som EU infört men vi kan göra ännu mer. Det menar Erik Olofsson, Nordenchef på betalföretaget Stripe.
Ljusning i EU:s momsdjungel – men mer kan göras
Mest läst i kategorin
Detta är en argumenterande text med avsikt att påverka. Åsikterna som förmedlas här är skribenten/skribenternas egna.
I Sverige uppger över 70 procent av e-handelsföretagen att de känner sig osäkra på om de efterlever de lokala momsreglerna inom EU. I vår senaste undersökning genomförd av B2B International Market Research ser vi ungefär samma siffror från företag i övriga EU-länder.
Kanske inte så konstigt. De olika momssatserna för varor och tjänster är minst sagt förvirrande. Bara i Sverige har vi tre olika momsnivåer: 6 procent, 12 procent och 25 procent. Om du som företag idag är verksam på EU:s inre marknad innebär det att du måste hålla koll på momsreglerna i 27 olika länder.
För att illustrera med ett exempel: Säg att du ska arrangera ett onlineevent och sälja biljetter i länder inom EU. Då gäller olika momssatser i olika länder beroende på om eventet ska sändas live eller vara inspelat, om biljettköparen är en individ eller ett företag, och om biljettköparen befinner sig i det egna landet eller i ett annat land. Redovisar du fel moms riskerar du böter. Som arrangör tänker man sig nog för, både en och två gånger, om det är värt den administrativa mödan att genomföra eventet.
Detta är ett problem. Snåriga regler hämmar tillväxt. E-handelsföretag i EU gör uppskattningen att de skulle kunna öka sin försäljning med 30 procent om reglerna var mer enhetliga. Ser vi på totalen skulle det innebära 100 miljarder euro i ökad försäljning för e-handeln. Det tillkommer även fler arbetstillfällen och ökade skatteintäkter.
Det börjar bli bättre
Nu börjar vi dock se en ljusning tack var de nya momsreglerna för e-handel i EU som trädde i kraft den första juli i år. E-handelsföretag som omsätter mer än 10 000 euro från försäljning inom EU kan numera använda sig av EU-tjänsten ”One-Stop-Shop” (OSS), som innebär att momsregistreringen kan ske centralt. Som företag behöver man inte registrera sig i alla länder man vill sälja till och förskottsbetalning av moms behöver inte ske månadsvis utan kan göras en gång i kvartalet. Dessutom räcker det med att lämna in en momsdeklaration för alla länder man varit verksam i. Förenklingen kommer att innebära minskade kostnader tack vare minskad administration. Men fortfarande kvarstår utmaningen att ta reda på vilka lokala regelverk som gäller kring moms för de varor och tjänster som företaget handlar med.
Mer harmonisering krävs
Förenkling av momsförfarandet är ett välkommet och viktigt första steg. Men det krävs mer. En ökad harmonisering av nationella bestämmelser är avgörande för att vi ska få en fria inre marknad. Harmonisering behöver gå hand i hand med teknikutveckling. Med tanke på de tresiffriga miljardbelopp det handlar om borde frågan befinna sig högt upp på EU-politikernas dagordning. Näthandeln är en viktig motor i EU:s ekonomi och det är där den stora tillväxtpotentialen finns – en viktig faktor för Europa.
Erik Olofsson
Nordenchef
Stripe
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.