Pontus Frithiof är en frekvent Linkedin-användare. Varje dag scannar han flödet efter saker han kan ha nytta av. Men kontaktförfrågningar från oengagerade profiler tackar han nej till.
"Linkedin är ovärderligt för mig"
Mest läst i kategorin
Pontus Frithiof har många års erfarenhet som kock, krögare och entreprenör. Han driver Pontus Group där den gemensamma nämnaren för bolagen oftast är mat. För några år sedan beslöt han sig för att skaffa en Linkedin-profil.
– Jag registrerade ett Basic-konto innan jag gick vidare och uppgraderade till Premium och började arbeta mer aktivt. Jag trodde från början mycket på Linkedin som ett professionellt nätverk, och det var därför jag började, berättar han.
Redan från start fanns det en medveten strategi med att finnas på Linkedin.
– För mig är det viktigt att OM jag gör något, så ska det göras bra. Därför har jag exempelvis valt att inte finnas på Facebook. För mig är det viktigt att kunna sköta allt jag tar mig för och eftersom mina verksamheter bär mina namn så vill jag ha en personlig inblandning. Linkedin känns seriöst och viktigt att finnas på.
Pontus är inloggad hela tiden men är aktiv tre till fem gånger per dag.
– Mina aktiviteter består dels av att jag hela tiden går igenom flödet noga och fångar upp saker jag kan ha nytta av. Men jag lägger också regelbundet ut artiklar, delar min blogg och mycket annat. Det är ett viktigt sätt att synas men också att se.
Syftet är primärt att stärka arbetsgivarvarumärket och skapa affärsrelationer.
– Jag har fått många bra affärskontakter och utvidgat mitt kontaktnät. Dessutom håller jag koll på vad både kunder och kollegor gör vilket är ytterst värdefullt för mig. Lika viktigt som att läsa DI, Resumé och Realtid. Jag läser alla varje dag.
Han avslöjar att han via Linkedin fått flertalet bokningar av både stora och små arrangemang, mängder med nyttiga affärskontakter och mycket bra feedback.
– Det är ovärderligt för mig!
Hans egen profil är väldigt informativ.
– Jag är faktiskt mycket stolt över den. Jacqueline Kothbauer (personlig varumärkesexpert reds.anm.) har hyllat den och omnämnt den i sin bok, vilket gör mig oerhört glad. Jag tror att man har mycket att vinna på att göra en bra profil. Jag tycker man skall lägga tid på den och göra den proffsig. Undvik privata saker och var noga med språket.
Pontus menar att strukturen på sajten finns där redan från början så det är bara att fylla på med sådant som bidrar till att göra profilen fullständig.
– Jag tror att ju mer tid man lägger på sin profil desto större är möjligheten att man får nytta av den. Jag får ibland kontaktförfrågningar från personer utan bild, med bara ett namn och en enda arbetsplats. Det känns slött och oengagerat, så de tackar jag nej till.
Till sist: Vilket är ditt bästa karriärtips?
– Sätt mål för din karriär – korta som långa. Skaffa dig en mentor, var ödmjuk och glöm inte bort att ha roligt, säger Pontus Frithiof.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.