Realtid

Lendify om att bli kreditmarknadsbolag: "Ett alternativ är en ny ansökan"

Lendify
Erika Eliasson, vice cd, Lendify. Foto: Lendify
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 21 okt. 2020Publicerad: 21 okt. 2020

Utöver att skala upp geografiskt är ett alternativ för att uppnå de uppsatta tillväxtmålen att ansöka igen om tillstånd som kreditmarknadsbolag, säger Erika Eliasson, vice vd på Lendify, till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Som Realtid skrivit har Lendify säkrat en miljard kronor i ny finansiering med Insight Investment som huvudinvesteraren. 

– Det är otroligt roligt att få en sådan bekräftelse på vår teknikplattform och kreditmodell, att en av världens mest etablerade kapitalförvaltare investerar igen i Lendify. Finansieringen från Insight Investment ska användas för utlåning, säger Elliasson till Realtid.

Lendify, som idag har omkring 40 000 aktiva spar- och lånekunder och en lånebok på 2,5-3,0 miljarder kronor, siktar på att bli det självklara valet för låntagare i Sverige. 

– Vi fortsätter leda teknikskiftet inom digitala bankprodukter med fokus på socialt hållbara låneprodukter. Vi har byggt upp en teknikplattform och kreditmodell som går att skala till nya produkter och nya geografiska marknader. Vi har idag omkring 40000 aktiva spar- och lånekunder och en lånebok på 2,5-3,0 miljarder kronor. Som vi tidigare har kommunicerat är målet en lånebok på 15 miljarder kronor 2023, säger Erika Eliasson. 

Hon fortsätter:

– Vi har en enorm skalbarhet i vår teknikplattform och  kreditmodell. Vi ser att vi kan uppnå med 50 personer samma volym av nyutlåning som en nischbank gör med ca 300 personer. Vi kan skala upp till 15 miljarder kronor i utlåning med i stora drag samma personalstyrka. 

Att skala upp med nya produkter och till nya marknader är ett sätt att uppnå målen. Att på nytt söka tillstånd som kreditmarknadsbolag, efter Finansinspektionens avslag i augusti, är även det en möjlighet.

– Grunden i vår affärsmodell är data och teknik. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla bolaget och ett alternativ är en ny ansökan, säger Erika Eliasson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS