Sedan Klarna ändrade fyra av sina kredit- och betalningsprodukter i september har andelen försenade fakturabetalningar halverats, och bolagets anseende förbättrats.
Lättat tryck för Klarnas kundtjänst efter produktförändringar
Mest läst i kategorin
De senaste två månaderna har Klarna sett en minskning med 61 procent av andelen försenade fakturabetalningar bland svenska kunder. Det framgår av ett pressmeddelande.
Det var i september som bolaget genomförde ett antal produktförändringar i syfte att ”stärka konsumentskyddet och erbjuda mer hållbara betalningar och krediter”. Klarna tog i september bort onödiga avgifter, införde fler vänliga påminnelser, fördubblade betalningstiden för fakturaköp, slopade dröjsmålsränta samt tog bort krediter utan slutdatum, så kallad revolverande kredit.
Förändringarna har även lett till en minskning med 18 procent i andel ärenden för fakturor med 30 dagars kredittid jämfört med 14 dagar. Klarnas anseende bland konsumenter har också förbättrats, enligt en kundundersökning som Klarna gjort och som visar att såväl kundernas tilltro till som uppfattning om företaget stärkts.
– Att vi tagit bort revolverande kredit som alternativ i kassan, samt att vi tagit bort alla avgifter på samtliga delbetalningsalternativ, innebär att Klarnas produkter nu skiljer sig från de andra på marknaden. Vi vill inte att kunder tar dyra och otydliga evighetskrediter, där skulden skjuts upp med höga avgifter och räntor som konsekvens. Jag är väldigt stolt över att vi går i bräschen för detta och hoppas att fler aktörer på marknaden följer efter, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i en skriftlig kommentar.
Vidare beräknar bolaget att avbetalningstiden för delbetalningsköp kommer reduceras med 20 procent till följd av att man tagit bort revolverande kredit från kassan.