Länsförsäkringar anmälde i måndags en möjlig personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
Länsförsäkringar anmäler personuppgiftsincident till IMY
Incidenten upptäcktes efter att felet påtalats av SR Ekot onsdagen den 2 juni. Det var samma typ av fel som Avanza också hade på sin webbplats, och som nu också har självanmält händelsen till IMY.
Länsförsäkringar kunde den 4 juni konstatera att en funktion för riktad marknadsföring, ”avancerad matchning”, på webbplatsen av misstag varit påslagen. Funktionen kan exponera besökare som fyllt i formulär på vår webbplats mot Facebook.
Sedan tidigare hade Länsförsäkringar fattat beslut om att inte använda funktionen ”avancerad matchning”, men ett handhavandefel gjorde att funktionen av misstag slogs på den 10 mars. Den stängdes av omedelbart när det upptäckes den 4 juni.
I måndags morse lämnade Länsförsäkringar in en anmälan för en möjlig personuppgiftsincident till IMY. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Vi ser allvarligt på händelsen och ber våra besökare på vår webbplats om ursäkt. Det här är ett fel som orsakats av den mänskliga faktorn. Nu vidtar vi åtgärder som gör att misstaget inte ska kunna upprepas, säger Susanne Bergh, chef Kund- och kanalstöd, Länsförsäkringar i en skriftlig kommentar.