Realtid

Länsförsäkringar anmäler personuppgiftsincident till IMY

Länsförsäkringar, IMY
Realtid.se
Uppdaterad: 09 juni 2021Publicerad: 09 juni 2021

Länsförsäkringar anmälde i måndags en möjlig personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Incidenten upptäcktes efter att felet påtalats av SR Ekot onsdagen den 2 juni. Det var samma typ av fel som Avanza också hade på sin webbplats, och som nu också har självanmält händelsen till IMY.

Länsförsäkringar kunde den 4 juni konstatera att en funktion för riktad marknadsföring, ”avancerad matchning”, på webbplatsen av misstag varit påslagen. Funktionen kan exponera besökare som fyllt i formulär på vår webbplats mot Facebook.

Sedan tidigare hade Länsförsäkringar fattat beslut om att inte använda funktionen ”avancerad matchning”, men ett handhavandefel gjorde att funktionen av misstag slogs på den 10 mars. Den stängdes av omedelbart när det upptäckes den 4 juni.

I måndags morse lämnade Länsförsäkringar in en anmälan för en möjlig personuppgiftsincident till IMY. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Vi ser allvarligt på händelsen och ber våra besökare på vår webbplats om ursäkt. Det här är ett fel som orsakats av den mänskliga faktorn. Nu vidtar vi åtgärder som gör att misstaget inte ska kunna upprepas, säger Susanne Bergh, chef Kund- och kanalstöd, Länsförsäkringar i en skriftlig kommentar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS