Realtid

Kylskåpet investerarens superknep: "Då blev jag orolig"

kylskåpet
All Rights Reserved
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 10 juli 2024Publicerad: 10 juli 2024

Tassos Stassopoulos är inte bara grundaren bakom Londonbaserade investmentbolaget Trinetra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Investeraren har utvecklat en minst sagt speciell besatthet: hur man blir rik på att inspektera innehållet i människors kylskåp.

”Folk skrattar åt mig på grund av kylskåpen”, säger han till Wired.

Rikedom innebär annan diet

Det är väl ingen större överraskning att det som förvaras i kylskåpet säger något om människors matvanor.

Men när inkomsterna ökar förändras produkterna som tar plats i dem.

Allt eftersom man får mer pengar över går kylskåpet från att vara ett rent instrumentellt verktyg till en plats fylld av internationella märken som man inte har kunnat unna sig tidigare.

”När folk blir rikare förändras deras diet”, säger Stassopoulos.

ANNONS

Här befinner sig världen

ANNONS

Efter den fasen blir kylskåpet ett hälsomedvetet tempel, för att slutligen bli hemvist åt etiskt producerade varor, som i regel brukar vara dyrare kostalternativ.

”Indien befinner sig fortfarande i effektivitetsfasen, medan Kina är i njutningsfasen och Brasilien har trätt in i hälsostadiet”, säger han.

Revolutionerade hushållarbetet

Kylskåpets spridning i världen är enligt investeraren en indikator på ekonomisk tillväxt och förändrade konsumtionsmönster.

Historiskt sett har kylskåpet revolutionerat hushållsarbetet och kvinnors deltagande på arbetsmarknaden.

Genom att bättre kunna förvara maten frigörs tid som kvinnor kan avvara för arbete utanför hemmet. Detta leder i sin tur till större inflytande över hushållets ekonomi, vilket enligt Stassopoulos ofta leder till långsiktiga investeringar i exempelvis utbildning och försäkringar.

Drog sig ur 2014

Genom sin kylskåpsmetod har han gjort en rad framgångsrika investeringar, till exempel i mejeriproducenter i Indien.

ANNONS

Kylskåpet har även varnat för honom när det är dags att dra sig ur vissa marknader, som kinesiska snabbtmatskedjan Yum China.

”När jag tittade i kylskåpen 2014 började jag bli riktigt orolig”, säger Stassopoulos.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS