Godis, båtlack och glass – det är något som Västerås stads medarbetare förra året handlade för skattepengar på sina kreditkort. Köpen skapar merkostnader på över 50 miljoner kronor för kommunen.
Kreditkortsslarv kostar kommunen mångmiljonbelopp
Det visar en granskning som lokaltidningen VLT har gjort. Granskningen gäller de så kallade inköpskorten som används av kommunens anställda. Det handlar oftast om mindre belopp, inte sällan i affärer som kommunen inte har något ramavtal med.
Listan toppas av en anställd som använde sitt inköpskort 135 gånger under 2021, och VLT:s granskning visar även att det i kommunen har köpts allt från godis och båtlack till glass för pengarna.
Själva inköpen låg förra året på 5,7 miljoner kronor, men de skapar samtidigt ökad administration i form av så kallade orderlösa fakturor som måste hanteras manuellt. Förra året skapades närmare 90 000 sådana fakturor förra året, vilket VLT bedömer skapar merkostnader på 50-60 miljoner kronor.
– Jag har hört siffror i spannet 900-1 300 kronor för att hantera en orderlös faktura. Allt beror på de interna processerna och mängden fakturor. En e-faktura som är helt korrekt kan nog kosta kring 50 kronor. Om något behöver kontrolleras eller attesteras så kan man addera minuter utifrån en minutkostnad på 7 kronor, säger Ellen Hausel Heldahl, jurist och expert på offentlig upphandling på Svenskt Näringsliv, till VLT.