Vismas Affärsbarometer för våren 2024 visar på en växande optimism bland mindre företag. Undersökningen omfattar 1 002 små och medelstora företag och genomfördes mellan den 12 mars och 15 april 2024.
Kraftigt uppsving i framtidstro hos svenska småföretag
Mest läst i kategorin
Enligt Vismas Affärsbarometer tror 44 procent av företagen att försäljningen kommer att öka under de kommande sex månaderna, motsvarande siffra i höstens undersökning var 32 procent. Drygt 31 procent ser en oförändrad försäljning som det troligaste alternativet och knappt 23 procent spår en minskning. I den förra undersökningen trodde 36 procent av företagen att försäljningen skulle minska. Det framgår av ett pressmeddelande.
Ur ett branschperspektiv visar undersökningen att företag i olika branscher gör skilda bedömningar av sina försäljningsutsikter de kommande sex månaderna. Branschtillhörighet visar sig vara en central faktor för den övergripande framtidstron.
Inom hotell och restaurang är optimismen påtaglig, med 69 procent som förväntar sig ökad försäljning. Det är en ökning med 28 procent jämfört med höstens Affärsbarometer. Även hos företag verksamma inom fastighetssektorn samt IT och telekom finns en stark framtidstro. Här gör 65 respektive 61 procent bedömningen att försäljningen kommer att utvecklas positivt.
En betydligt mer dämpad syn på den egna försäljningsutvecklingen återfinns hos företag som arbetar inom el och VVS: 54 procent spår en minskad försäljning. Inom byggbranschen är motsvarande siffra 38 procent, vilket dock är en klar förbättring från de 59 procent som i höstens undersökning såg en negativ försäljningsutveckling som mest trolig.
Norrbotten utmärker sig som det län där framtidstron är som högst: 57 procent av företagen tror att deras försäljning kommer att öka. Företag verksamma i Örebro län och Jämtland uppvisar också en stark tro på det kommande halvåret – 53 respektive 50 procent ser en ökad försäljning som ett troligt scenario. Den största förändringen noteras bland småföretagen på Gotland, där 47 procent spår en ökad försäljning: upp från 39 procent i den förra undersökningen.