KPMG har rekryterat sex nya medarbetare för att stärka sitt erbjudande till försäkringsbolag. Revisionsbyrån ser en växande marknad till följd av regulatoriska förändringar.
KPMG trappar upp på försäkringssidan
Mest läst i kategorin
Tillskottet på sex nya seniora medarbetare innebär att regelverksteamet växer med omkring 60 procent. Johan Giertz, chef för Financial Risk Management bedömer att KPMG:s kapacitet på försäkringssidan ökar betydligt efter rekryteringen.
– Om vi tidigare har kunnat ha två till tre stora projekt igång samtidigt så kan vi nu ha femtio procent fler med de resurser vi har i dag, säger han.
Det skulle kunna innebära så mycket som en fördubbling, från två till fyra stora projekt. Det är regulatoriska förändringar och framför allt IFRS 17 och de kommande tjänstepensionsreglerna som driver efterfrågan. KPMG har på basis av erfarenhet från liknande förändringar gjort en beräkning av hur mycket marknaden kommer att växa enbart till följd av IFRS 17
– Vi kan göra grova jämförelser med tidigare regelförändringar av samma dignitet och vilka projekt de drivit fram. Utifrån det kan vi göra en uppskattning att den svenska marknaden kommer att växa med x antal miljoner, säger han.
Betyder det att affärsområdet kan växa utan att KPMG behöver ta någons kunder?
– Vi tar gärna andras kunder. Om vi inte kan leverera är det någon annan som gör det, säger Johan Giertz och fortsätter:
– Marknaden trycker på, vi har fått mycket förfrågningar men inte riktigt haft kapacitet att möta alla.
Mot den bakgrunden har KPMG valt att utöka sitt försäkringsteam med sex nya medarbetare. En positiv sido-nyhet i sammanhanget var att rekryteringsprocessen gått ovanligt bra. För några år sedan var bankerna ute och konkurrerade om arbetskraften och det blev väldigt dyrt att anställa, berättar Johan Giertz.
– Det har varit väldigt roligt att rekrytera för vi känner att vårt sätt att lägga upp det hela har fungerat. Vi har de senaste åren gjort ett stort internt arbete med vårt varumärke, som bland annat inkluderar vision, kultur och värderingar. Nu betonar vi exempelvis att vi bygger ett lag, det kan bli arbetstoppar men att då hjälps vi åt.
– Det verkar som att budskapet nått fram, för när man har rätt kultur och värderingar behöver man inte alltid ha det högsta löneerbjudandet, säger han.