Realtid

KPMG ska granska Sernekes affärer med Järfälla kommun

”Framtidens Zlatan” kommer att hålla sina pressträffar i Järfälla, enligt kommuntjänstemannen i fokus för GP:s granskning. Patrik ”Bjärred” Andersson jobbar sedan 2017 på Serneke, bland annat med detta projekt. Foto: Anders Wiklund/TT
”Framtidens Zlatan” kommer att hålla sina pressträffar i Järfälla, enligt kommuntjänstemannen i fokus för GP:s granskning. Patrik ”Bjärred” Andersson jobbar sedan 2017 på Serneke, bland annat med detta projekt. Foto: Anders Wiklund/TT
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 12 maj 2021Publicerad: 12 maj 2021

Serneke har varit inblandat i ännu ett högprofilerat projekt i Järfälla som handlar om ett samarbete med Svenska fotbollförbundet  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny träningsanläggning där ”framtidens Zlatan” ska ladda upp inför landslagsmatcher planeras i Järfälla utanför Stockholm. Nu kan GP avslöja hur en tjänsteman på kommunen fixade samarbetet åt byggjätten Serneke – som han själv har band till. Serneke använde sedan fotbollssamarbetet som en hållhake för att pruta på markpriser.

GP har tidigare avslöjat hur den kommunala tjänstemannen i flera år har suttit på dubbla stolar i förhållande till Serneke. Den här gången handlar det om ytterligare ett högprofilerat projekt i Järfälla – ett samarbete med Svenska fotbollförbundet om en ny träningsanläggning för Sveriges fotbollslandslag.

GP:s granskning visar att tjänstemannen var en central person i projektet fram tills det att kommunen undertecknade ett intentionsavtal med Serneke. En annan central person i förhandlingarna är den tidigare fotbollsspelaren och VM-bronsmedaljören Patrik ”Bjärred” Andersson, som nu arbetar på Serneke.

Svenska Fotbollförbundet har heller inte fört någon diskussion om anläggningen med andra byggbolag när det gäller Järfälla. För förbundet framstår det istället som att byggjätten är Järfällas samarbetspartner. Men inför kommunen har tjänstemannen istället framhållit att Serneke Group är fotbollförbundets partner.

Samtidigt använde Ola Serneke det tilltänkta samarbetet med Fotbollförbundet som en del i förhandlingarna om ett skidtunnelprojekt i Järfälla. Som GP tidigare har berättat blev det slutgiltiga grundpriset i markaffären sedan över 100 miljoner kronor lägre än vad kommunen egentligen ville ha.

– Det är inte bra för Sernekes varumärke att gå in i den här gråzonen och förknippas med jäv och misstänkt oegentlighet, det är att ta en risk, säger experten i företagsetik Tomas Brytting till GP.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS