Andreas Dammert är ny COO på KPMG. Han kommer från en liknande roll på EY och ser fram emot att verka i en snabbfotad organisation med starkt fokus på kvalité.
KPMG hämtar ny COO från EY
Mest läst i kategorin
Andreas Dammert är full av energi inför sitt nya uppdrag, när han tar emot Realtid på Vasagatan 16 där KPMG har sitt Stockholmskontor. I onsdags gjorde han sin första dag på det nya jobbet och delar med sig av sina första intryck:
– Alla nya kollegor jag har träffat hittills betonar vikten av kvalité i samtliga leveranser. Ett kontinuerligt sökande efter hög kvalité genomsyrar verksamheten och yrkesutövningen inom KPMG, säger han och fortsätter:
– Något annat jag också har fått med mig från mina första dagar är att det är väldigt trevlig atmosfär här på KPMG.
Som ny COO på KPMG ansvarar Andreas Dammert för företagets gemensamma stödfunktioner och kommer att arbeta med att utveckla dessa samt vissa företagsövergripande strategiska initiativ. Han liknar sin roll vid att vara “oljan i maskineriet”.
– Min roll är att se till att det interna maskineriet fungerar så smärtfritt och friktionsfritt som möjligt så att vi som firma kan fokusera på att leverera kvalité till våra kunder.
KPMG:s vision är att vara “det självklara valet”. Andreas Dammert menar att en välfungerande supportfunktion till de olika verksamhetsområdena är en av många viktiga komponenter för att bidra till medarbetarnas leverans till kund. Som COO kommer han att agera i kulisserna, men inte för att luta sig tillbaka.
– Jag tror att min viktigaste utmaning kommer att vara att skapa en organisation som är så agil som möjligt, så att vi kan ta till oss de förändringar som nu kommer.
Redan i dag ser han att KPMG har en fördel, bland annat genom att vara en självstyrande svensk enhet.
– KPMG är därmed lite mer autonomt jämfört med andra stora firmor i Sverige. De strategier vi arbetar fram och verkar för kan vi anta med kortare beslutsvägar. Jag ser KPMG som ett mer snabbfotat företag, som samtidigt kan dra nytta av sitt globala nätverk, säger Andreas Dammert.
Digitaliseringen och utvecklingen av AI-verktyg pågår i snabb takt. Andreas Dammert ser att det kommer att gagna både kunderna och medarbetarna, som kommer att kunna få intressantare arbetsuppgifter tidigare i karriären samtidigt som byrån kan öka kvalitén i sina kundleveranser.
KPMG:s attityd till digitaliseringen fanns också med i vågskålen när han tog ställning till sin nya tjänst:
– Den digitala resan är central och fundamental för vår bransch och KPMG verkar ha ett naturligt intresse av att driva utvecklingen framåt. Vår bransch präglas av ett tilltagande intresse från både kunder och medarbetare när det gäller hur det digitala kommer påverka vår omvärld. I branschen finns många som pratar om det digitala och i vissa fall är det mest buzzwords, men på KPMG jobbar man konkret med att utveckla digitala lösningar som ska hjälpa kunderna att fatta bättre beslut och därmed skapa större kundvärde, säger Andreas Dammert.
Precis som KPMG:s vd har han en bakgrund på EY och gör ingen hemlighet av att han och vd Magnus Fagerstedt arbetat ihop tidigare.
– Vi har tidigare suttit i samma svenska ledningsgrupp, sannolikt har det spelat roll för rekryteringen av mig, säger Andreas Dammert.
Magnus Fagerstedt kommenterar rekryteringen i ett pressmeddelande:
– Jag är glad att få välkomna Andreas till KPMG. Andreas goda ledaregenskaper och breda erfarenhet kommer att vara till stor nytta när det gäller att stärka KPMG:s position på marknaden. Han är mycket resultatorienterad och har stor erfarenhet av att leda företag i förändring.