9 av 10 försäkringsbolag ser sig tvungna att använda farmtidsteknologier såsom AI, "internet of things" och blockchain – för att möta dagens och framtidens kundkrav, enligt ”World Insurance Report 2017” från konsultbolaget Capgemini.
"Köpa försäkring ska vara lika lätt som att boka tvättstugan"
Mest läst i kategorin
Knappt 95 procent av försäkringsbolagen, som ingår i undersökningen, anger att de behöver investera i ny teknik för att förbli relevanta för sina kunder. Över 100 försäkringschefer har intervjuats till rapporten.
– Försäkringar är tradtionellt sett en lågintresseprodukt. Det här är dock något som håller på att förändras och de svenska försäkringsbolagen står inför stora utmaningar nu när de snabbt behöver bli bättre på att bygga en bättre relation och skapa större lojalitet med sina kunder. Smarta försäkringar som utgår från individen och dennes livsstil kommer bli allt viktigare och vara vägen framåt för försäkringsbolag som vill närma sig kunderna, säger Kevin Jiang, expert på försäkringsbranschen på Capgemini Consulting i Sverige.
9 av 10 försäkringsbolag tror att uppkopplade prylar – så kallade "internet of things" (IOT) eller "sakernas internet" – ökar kundernas intresse för föräkringsprodukter. Redan har 4 av 10 investeringsstrategier för IOT. Vidare är så kallad avancerad dataanalys den viktigaste teknologin för försäkringsbolagen. Och närmare 9 av 10 har satsat på den tekniken.
– Uppkopplade prylar som sensorer i hemmet, bilen och kroppsnära teknik ger försäkringsbolagen helt nya möjligheter att lära känna sina kunder. Svenska försäkringsbolag har idag tillräcklig analyskapacitet för att hantera datamängderna, men att använda data i utvecklingen av nya produkter och tjänster är en helt annan utmaning och här har de svenska försäkringsbolag fortfarande en lång väg att gå, säger Kevin Jiang.
Hälften av bolagen planerar att samarbeta med så kallade insurtech-företag. Det är företag som specialiserat sig på nya tekniker och lösningar för försäkringsbranschen. I Sverige är Moderna Försäkringar ett av få försäkringsbolag som säljer individanpassade bilförsäkringar i samarbete med det svenska it-bolaget Greater Than.
Företag inom delningsekonomin såsom Airbnb, Uber, Sunfleet och extrajobbsportalen Yepstr ställer helt nya krav på försäkringars utformning. Samtidigt växer det fram nya kundgrupper som förväntar sig flexibla och lättillgängliga lösningar.
– Idag vill vi att det ska det vara lika enkelt att köpa en försäkring som det är att boka tid i tvättstugan. Samtidigt tycker jag inte försäkringsbolagen ska stirra sig blinda på själva produkten utan se hur de kan få nuvarande produkter att passa in i människors liv – släppa produkt och tänka mer livsstil.
Ett japanskt försäkringsbolag erbjuder sina kunder situationsbaserade tilläggsförsäkringar beroende på vilken pist i skidbacken de befinner sig i. Ett annat exempel Axa som lagt in en säkerhetsfunktion som gör det möjligt för kunderna att larma försäkringsbolaget i en app om de känner sig otrygga.