Realtid

Kontantupproret: "Vi är mycket bekymrade"

Björn Eriksson, Kontantupproret
"Det handlar om hundratusentals människor som inte längre kommer att kunna sköta sin ekonomi. De ställs utanför samhället och de blir som en andra klassens medborgare. Så ska det inte få gå till", säger Björn Eriksson som är ordförande i Kontantupproret
Realtid.se
Uppdaterad: 15 aug. 2022Publicerad: 15 aug. 2022

Enligt besked från Kassagirot upphör deras verksamhet 1 september. Kontantupproret ser beslutet som en del i avvecklingen av kontanterna i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med hjälp av Kassagirot har det gått att sköta sin ekonomi och betala sina räkningar med kontanter. När Kassagirot upphörmed sin verksamhet 1 september försvinner den möjligheten. De lokala ombuden fick beskedet före sommaren och det kommer drabba alla som inte klarar av att använda digitala verktyg.

– Vi är mycket bekymrade för detta. Det handlar om hundratusentals människor som inte längre kommer att kunna sköta sin ekonomi. De ställs utanför samhället och de blir som en andra klassens medborgare. Så ska det inte få gå till, säger Björn Eriksson som är ordförande i Kontantupproret, i en skriftlig kommentar.

Länsstyrelserna och Post och Telestyrelsen har i uppdrag att se till att betalsystemen fungerar för alla invånare. Kontantupproret anser att de inte fullgör sitt uppdrag.

– Det är en beklämmande passivitet. Vi ser hur många verksamheter, även offentliga tjänster som enligt lag är skyldiga att acceptera kontanter, tar bort den möjligheten. Ansvariga myndigheter gör ändå ingenting, utan lämnar människor i oro och förtvivlan. Det är rent oanständigt och det finns bara en lösning – att politiken griper in, säger Björn Eriksson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS