Konsumtionen i Sverige steg med 17 procent under fjolårets sista vecka (25 december - 1 januari), jämfört med samma period 2020, men var samtidigt 4 procent lägre än under 2019. Det framgår av senaste kortstatistiken från Swedbank.
Konsumtionen steg 17 procent under sista veckan av 2021 - Swedbank
Mest läst i kategorin
”Även om konsumtionen har återhämtat sig betydligt från det ovanligt svaga pandemiåret 2020 så är den fortfarande lägre nu än den var före pandemin. Kortstatistiken visar inte på något uppsving under jul och nyår”, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.
Sett till varukonsumtionen var denna 14 procent högre än samma period 2020 och oförändrad jämfört med 2019. Utvecklingen är spretig över sektorerna, där mat och dryck har ökat jämfört med 2019 medan försäljningen av hemelektronik och kläder ligger långt under nivåerna från 2019.
När det kommer till tjänstekonsumtionen så ökade denna hela 51 procent mot fjolåret, men var samtidigt 23 procent lägre än samma vecka 2019. Bland annat har konsumtionen av resor, taxiresor och kultur fortsatt att vara betydligt lägre än före pandemin.
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
[email protected]