Fusionen med Consilio International innebär att H&H Group blir en riktig storspelare inom public affairs-området. Planerna är att växa ytterligare. "Vår filosofi är att bygga en gemensam plattform som ger kraft och inspiration till att vinna tillsammans" säger Martin Petersson, som är vd och koncernchef för H&H Group, till Realtid.
Kommunikationsjätten vill växa
Mest läst i kategorin
Så sent som i höstas stärkte Hallvarsson & Halvarsson sitt public affairs-område genom att rekrytera Pernilla Klein från Studieförbundet för näringsliv och samhälle till rollen som public affairs-chef.
– Här finns förutsättningar att skapa Sveriges mest kompletta Public Affairs-erbjudande, sa hon då.
Mycket tyder på att tillväxtresan bara har börjat. Igår meddelades att Consilio International blir en del av H&H Group.
Medan Hallvarsson & Halvarson har riktat sina erbjudanden mot huvudsakligen svenska företag inom landet vänder sig Consilio till stora svenska exportföretag som verkar på en internationell marknad samt internationella företag i Sverige.
– Förvärvet av Consilio förstärker vårt erbjudande med analys och omvärldskompetens samt gör oss än mer strategiska och affärsnära i vår rådgivning. Tillsammans kan vi ta oss an mycket komplexa och viktiga förtroendefrågor som sträcker sig från Sverige ut i världen, säger Johan Ramsten, som är CEO i Hallvarsson & Halvarsson, till Realtid.se.
Consilios ägare är Jan Nygren, tidigare samordningsminister (s) och i dag styrelseordförande i FMV, den tidigare Investorrådgivaren och diplomaten Erik Belfrage och Andreas von der Heide, tidgare chef inom försvarskoncernen Saab och chef för International Council of Swedish Industry.
– De här personerna är Sveriges mest erfarna rådgivare inom public-affairs och geopolitik. Vi ser att nästan all kommunikation idag utgörs av samhällskommunikation. Politikens allt högre närvaro i näringslivsfrågor gör det än mer aktuellt att förstå hur man ska navigera i den här miljön. Därför innebär den här sammanslagningen ett stort värde för våra uppdragsgivare, säger Johan Ramsten.
Martin Petersson, som är vd och koncernchef för H&H Group, har siktet inställt på att expandera ytterligare.
– Vad vi ser är hur väl man kan utveckla företag tillsammans med entreprenörer som har olika perspektiv, men som har en gemensam utgångspunkt i kommunikation. Kommunikationslandskapet har många dimensioner och i det ligger att kunna erbjuda olika perspektiv.
Är fusioner rätt väg att gå?
– Vi tror att det finns betydande fördelar med att bibehålla olika inriktningar samtidigt som man samverkar med aktörer som har andra förhållningssätt i syfte att uppnå en förbättrad kommunikation.
Martin Petersson noterar att olika typer av konsolideringar på kommunikationsmarknaden har blivit vanligt.
– Alla slags fusioner innebär en utmaning och det är inte sällan de misslyckas.
Grunden till en lyckad konsolidering är ofta en stark grundidé och respekt för varandra, berättar Martin Petersson.
– Vi arbetar därför för att de entreprenörer som vi knyter till oss ska behålla sin frihet i att utveckla sin strategi och investera på det sätt som passar dem bäst. Dessutom blir ägarna som följer med delägare i H&H Group. Vi är inte fokuserade på kostnadssynergier utan snarare av att bygga en gemensam plattform som ger kraft och inspiration till att vinna tillsammans. Det har hittills varit en framgångsrik filosofi.
Vilken typ av företag vill ni knyta till er ytterligare?
– Vi vill knyta till oss företag som har kompetens eller erbjudanden som kompletterar kommunikationshelheten på ett bra sätt. Genom sammanslagningen med Consilio tillför vi koncernen nya dimensioner av internationella relationer och riskhantering. Andra företag som är spännande att investera i är företag som har ett progressivt tänk när det kommer till köpt kommunikation som flyter samman med idéburen och förtjänad räckvidd. Analys, data och research är ett annat spännande område liksom strategisk design.
För ni diskussioner om ytterligare sammanslagningar nu?
– Det kan jag inte kommentera!
Har ni kapacitet att växa ännu mer?
– Vi har en mycket god tillväxt och fortsatt goda finansiella resurser för att bygga vidare. Förra året ökade omsättningen till proforma drygt 400 miljoner med 60 procent tillväxt. En tredjedel av tillväxten var organisk. Rörelseresultatet före avskrivningar proforma blev 36 miljoner och vi finansierar oss väl genom eget kassaflöde. Dessutom ser vi att förtroendefrågor har blivit allt mer affärskritiska och står högt på agendan hos våra uppdragsgivare. Behovet av att jobba med den här typen av frågor är tydligare än någonsin.