Reklam med självmordstema. En trend som väcker känslor i USA. Minst fem kampanjer i år spelar på livets sköra lina.
Kommersiellt självmord

Mest läst i kategorin
Få saker anses så kontroversiellt som självmord. Ändå har reklammakarna i USA valt att satsa på detta i flera aktuella kampanjer.
GM, General Motors, gör en reklamfilm som slår igenom under Super Bowl, det enskilda tv-program som kanske har mest genomslagskraft i amerikansk tv. En robot vid löpande bandet blir så förtvivlad över att ha förlorat jobbet att han hoppar från en bro. 35 miljoner dollar betalade GM för att få visa den under Super Bowl.
CareerBuilder.com visar ett lämmeltåg av kontorspersonal som hoppar nerför ett stup.
Volkswagen satsar kampanjpengarna på en film där en man är så deprimerad över världens tillstånd att han beredd att hoppa från ett hustak.
Även banken Washington Mutual filmar en massa bankirer som står vid kanten av ett hustak och hotar att hoppa om inte Washington Mutual slutar att erbjuda en viss tjänst.
Så kallade adbusters har också gjort reklamfilmer – fejkade sådana, såklart – med självmordstema. På YouTube är det lätt att hitta en populär film om en självmordbombare i en Volkswagen. ”Polo. Small but tough.”
AfterDark Films har redan fått förhandskritik för en kampanj för Goran Dukics svarta komedi Wristcutters: A Love Story; en film med bland andra Patrick Fugit och Tom Waits.
Filmen har nordamerikansk premiär i augusti och en kontroversiell marknadsföringskampanj planeras. Stora pappskyltar med filmens karaktärer i självmordsförfarande, som när de är i stånd att hoppa från en bro eller hänga sig själva. Skyltarna ska hängas i träd och telefonstolpar, enligt Hollywood Reporter.
Wristcutters handlar om en grupp ungdomar som fastnat i skärselden efter att ha begått självmord. Filmen har redan fått en rad priser sedan urpremiären på fjolårets Sundance Film Festival. AfterDark Films planerar en kampanj på internet och på skolor med sikte på målgruppen i åldrarna 17-30.
Eftersom dagens teknik gör att konsumenterna enkelt kan ignorera reklamfilmerna tar reklammakarna till allt starkare medel. Så här säger Robert J. Thompson på Center for the Study of Popular Television på Syracuse University till Adweek:
”(Marknadsförarna) dräglar över dessa magiska 18-34-åringar. Detta är en generation som vuxit upp med South Park, Comedy Central, material med udd. Chockerande material är absolut kulturens lingua franca.”
Många i mediebranschen frågar sig nu var gränsen ska dras. Är det mer moraliskt förkastligt att visa människor i dylika situationer än att visa en mer komisk robot? Vad är politisk korrekthet och vad är effektiv marknadsföring och underhållning? Kan åskådarna ta efter det de ser i reklamen, vilket ju trots allt ändå är ett av målen med marknadsföring?
GM planerar uppföljare till robotfilmen, där roboten kontemplerar möjligheten att bli skrot istället.
Psykiatriska förbund och sammanslutningar som kämpar för att förnidra självmord lyckades få GM och VW att dra tillbaka sina aningen mer kontroversiella kampanjer.
Talesmän för Volkswagen har sagt att budskapet var att visa att det positiva ändå vinner över det negativa. VW har mött kritik för de kampanjer byrån Crispin Porter + Bogusky tagit fram tidigare. Fjolårets kampanj med VW-förare som kraschar stoppades dock aldrig.
GM:s kampanj får också många att höja sina röster om hur olämpligt budskapet är från ett bolag som försöker spara in genom att erbjuda avgångspaket för att få sin personal att sluta i förtid.






