Mats Jansson ledde SAS i fyra år, och fick bland annat hantera en finanskris och en allvarlig flygolycka. Han tror att kunderna kommer att få det sämre med Air France-KLM på ägarsidan.
"Kommersiellt sett är Skyteam den absolut sämsta lösningen för SAS"
Ett nästan 30-årigt nära samarbete med Lufthansa i Tyskland – och nästan lika långt genom samarbetet Star Alliance – kommer att brytas när Air France-KLM snart kommer in som nya ägare. Då går även SAS över till den konkurrerande alliansen Skyteam.
I en intervju med Dagens Näringsliv berömmer han dagens chef Anko van der Werff för att ha räddat SAS, rent ekonomiskt.
– Anko har jobbat tio år på KLM, och det är tydligt att personliga kontakter spelar en viktig roll, säger Jansson.
Men han säger att brytningen med Star Alliance är dramatisk och felaktig, och att den största privata ägaren, svenska Wallenberg, har varit ”feg”.
– Kommersiellt sett är Skyteam den absolut sämsta lösningen för SAS, säger Jansson.
Den handlar om kampen mellan tre spelare på himlen: Star Alliance, den överlägset största, och sedan Oneworld och Skyteam.
– Skyteam är vida känt som den sämsta alliansen av de tre, med de sämsta förbindelserna i världen och bara ett fåtal högt respekterade flygbolag. Det är väldigt ”tråkigt” för SAS att de hamnar där, säger Jansson.