Rådgivaren anklagas för att ha kapat kunders bank-id:n och – utan samtycke – flyttat deras PPM-pengar. Konsumentverket varnar även allmänheten för bolaget. "Använt sig av aggressiva och vilseledande affärsmetoder."
KO stämmer Lundstedt Fond & Finans
Mest läst i kategorin
Förra året framkom det att Lundstedt Fond & Finans uppgav att de ringde från Pensionsmyndigheten, när de i försäljningssyfte kontaktade privatpersoner.
Med anledning av det utfärdade Konsumentverket ett förbuds- och informationsföreläggande mot rådgivnings- och förvaltarbolaget i december samma år.
Därefter stod det också klart att Lundstedt, genom att kapa bank-id:n, flyttat kunders PPM-pengar till den fond som bolaget marknadsförde – utan kundernas vetskap och samtycke. Fonden heter "GFG Fund SICAV – Global Medium Risk Fund".
Men enligt lagen måste all PPM-avtal som diskuteras i samband med telefonförsäljning godkännas skriftligen för att de ska gälla.
Konsumentombudsmannen, KO, anser att Lundstedt "använt sig av aggressiva och vilseledande affärsmetoder" – och begär att tingsrätten förbjuder bolaget att överföra kunders pengar.
KO vill också att företaget påförs en straffavgift på 400.000 kronor om det bryter mot förbudet. Myndigheten uppmanar dessutom allmänheten att undvika Lundstedt och för upp det på sin varningslista.
Sedan tidigare har Pensionsmyndigheten polisanmält bolaget för intrång i PPM-systemet. Det ska röra sig om flera misstänkta ID-kapningar.
Fonden "GFG Fund SICAV – Global Medium Risk Fund" som Lundstedt använt sig av har därtill, trots en hög förvaltningsavgift, haft en negativ utveckling, enligt Pensionsmyndigheten.