"Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan inom GDPR och Regulatory. En ökad rörlighet hos klienterna, en ökad priskonkurrens och medvetenhet ställer högre krav på moderna samarbetsmetoder och effektiv kommunikation". Det säger Ewa Ihrman, vd, och Karin Rolander, IT manager på Magnusson Advokatbyrå till Realtid.
"Klienterna förväntar sig proaktivitet och interaktiv affärsförståelse"
Mest läst i kategorin
Ewa Ihrman, vd, och Karin Rolander, IT manager på Magnusson Advokatbyrå, kommenterar:
Vad har hänt hos er under det gångna året?
– Det var ett spännande år med ny vd, Ewa Ihrman, ombord. Med bakgrund från helt andra branscher har hon blåst in mycket frisk luft i organisationen. Vi har satt upp kort- och långsiktiga mål för att dels erbjuda en arbetsplats med modern organisation och stort engagemang, dels skapa tillväxt samt leverera juridisk rådgivning i världsklass till klienter på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Magnusson har också stärkt upp sin position som fullservicebyrå med ny kompetens inom rättsområdet Advanced Commercial & Regulatory ”ACR” under ledning av Morvarid Dorkhan Nilsson, en av våra nya delägare 2017. Vidare har vi implementerat och lanserat vårt helt nyutvecklade affärssystem LEX247 vilket gjort Magnusson till en av de första stora internationella advokatbyråerna med helt molnbaserad IT-miljö.
Vilka har de största utmaningarna varit (och hur har ni lyckats bemästra dessa)?
– I takt med att teknologin och digitaliseringen sköljer över oss, behöver juristen våga förändras, vara innovativ och bli mer IT-litterat. Vi driver IT awareness i organisationsarkitekturen för att uppnå beteendeförändring i vår digitala transformation. Under den digitala transformationsprocessen stöter man oundvikligen på den skeptiska och motsträviga individen som inte vill släppa fram och ta till sig de nya verktygen och arbetssätten. Det är då viktigt att inse att nyckeln till förändring är motivation. Alltså kommunicerar vi fördelarna med förändringen och släpper fram förändringsbenägna, ofta yngre medarbetare, gör dessa till ambassadörer som driver digitaliseringsprocess i egna grupper och projekt. Utgångspunkten är ett uthålligt ledarskap och att kontinuerligt kompetensutveckla.Vidare har affärsjuridiska byråer i allmänhet helt klart en utmaning i att attrahera morgondagens stjärnor. Det juridiska hantverket kräver noggrannhet och eftertänksamhet i kombination med tillgänglighet och effektivitet som klienten har rätt till. Det är tuffa krav att leverera på. Vi vill erbjuda digitala verktyg som möjliggör en arbetsmodell som bygger på att effektivisera arbetssätten och leverera hög kvalité till klienter och samtidigt skapa flexibilitet för att styra över sin arbetsdag.
Har ni sett nya kundmönster under 2017?
– Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan inom GDPR och Regulatory. En ökad rörlighet hos klienterna, en ökad priskonkurrens och medvetenhet ställer högre krav på moderna samarbetsmetoder och effektiv kommunikation. Klienterna förväntar sig proaktivitet och interaktiv affärsförståelse samt ställer högre krav på specialisttjänster.
Vilka är de största trenderna inom er bransch just nu?
– Brinnande hett, som i de flesta branscher, är digitalisering av det som digitaliseras kan samt AI. Även produktpaketering av juridiktjänster är mycket efterfrågat.
Vad händer hos er under 2018?
– Vi kommer ha stort fokus på tillväxt och affärsutveckling. Vi vill att Magnusson utmanar hierarkiska strukturer och erbjuder en modern organisation präglad av entreprenörsanda och samverkande med individen i fokus. Vi kommer givetvis fortsätta effektiviseringen av arbetssätt samt ta LEX247 till nästa nivå med bland annat stöd i en digital plattform.