Att Klarna nu slopar delbetalningskontot, förlänger betaltiden på fakturorna och sätter slutdatum för alla krediter – det är ett imagehöjande publikfrieri snarare än en börsförberedelse. Det säger en fintechanalytiker till Realtid.
”Klarnas agerande – ett publikfrieri”
Mest läst i kategorin
Första halvåret i år gjorde Klarna en förlust på 1,8 miljarder kronor. Trots det slopar nu bolaget dröjsmålsräntan, krediter utan slutdatum och andra avgifter som bolaget tjänar pengar på.
– Klarna har ju inte den bästa imagen bland svenska konsumenter, och min känsla är att detta helt enkelt är ett publikfrieri. Samtidigt sätter det mer press på andra aktörer i branschen, vilket ger Klarna en konkurrensfördel då de kan gå med förlust längre än de flesta, säger Douglas Forsling, fintechanalytiker på Redeye, till Realtid.
Trots att Klarna rör sig allt närmare en börsintroduktion så tror han inte att Klarnas agerande har någon koppling till den.
– Det är börsen i USA som gäller för Klarna och det är osannolikt att bolaget noteras på den svenska börsen, annat än möjligen i form av en dubbelnotering. Amerikanska investerare bryr sig inte om huruvida svenska konsumenter slipper administrationskostnader på sina lån eller inte. Däremot kommer antagligen Klarna att trycka på det gentemot investerare för att vara ”the good guys” inom konsumentkrediter. Många fintechbolag i världen försöker att höja sin image, för att inte hamna i samma sits som bankerna när det gäller kundnöjdhet, säger Douglas Forsling.
Klarna har ambitionen att sätta en ny branschstandard kring betalningsvillkoren för sina lån, och bolaget kommer också att öka betaltiden för kundernas fakturor från 14 till 30 dagar.
– Ja, 30 dagars betalningstid är lag i Sverige mellan bolag och en standard som privatpersoner förväntar sig. Istället för att säga att Klarna nu tar ledningen kan man säga att de går upp till den förväntade standardnivån, säger Douglas Forsling.