Realtid

Klarna och H&M ändrar upplägg efter granskning

Klarna och H&M ändrar upplägg efter granskning.
Foto: Klarna
Finwire
Uppdaterad: 16 mars 2021Publicerad: 16 mars 2021

Betalningslösningsbolaget Klarna och klädföretaget H&M har ändrat upplägget för betalningar efter en granskning av Konsumentverket. Det rapporterar Svenska Dagbladet, SvD.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Klarna uppger för oss att de och H&M har ändrat sidan och gjort en rättelse, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till tidningen. 

Sedan förra året får inte kredit- eller avbetalningsköp vara varken det ifyllda eller första alternativet när konsumenter näthandlar. SvD visade då hur Klarna och H&M rundade den nya regeln och Konsumentverket påtalade att Klarnas lösning hos H&M stred mot reglerna. Detta skall nu vara justerat. Ingen av aktörerna har ställt upp för en intervju med SvD. 

Konsumentverket skall nu kontrollera rättelsen. 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS